nieuws

Helft bouw viert geen bouwvak

infra Premium 72

Helft bouw viert geen bouwvak

De vakanties zijn begonnen, maar bouwvakkers aan de weg en op het spoor draaien deze periode juist overuren. Veel andere projecten draaien de zomervakantie op een laag pitje of liggen stil, ook al is de officiële bouwvak al jaren geleden afgeschaft.

De rustige zomerperiode is bij uitstek geschikt om op drukke trajecten aan de slag te gaan zonder enorme hinder te veroorzaken. Opdrachtgevers als Rijkwaterstaat en ProRail maken daar steeds vaker gebruik van. Ongeveer de helft van de bouwbedrijven werkt gewoon door, is de verwachting op basis van de cijfers van vorig jaar. Onderzoeksbureau USP zocht toen uit dat nog slechts een kwart van de aannemers de deuren sluit (zie diagram).  

Wegafsluitingen

Opruimen en vakantie vieren geldt dus voor veel collega’s, maar niet voor de wegwerkers die juist deze weken aan de slag gaan met onder meer de A44 en N44 richting Den Haag en de A27 tussen de knooppunten Everdingen en Lunetten. Ook op de A50 zijn er tussen 29 juli en 15 augustus diverse wegafsluitingen om het asfalt op de snelweg te vervangen.

Daarnaast vinden diverse hijswerken voor renovatie van de Hartelkering in deze zomerperiode plaats. Op 12 en 13 juli plaatst Siemens de hefcilinders terug in het waterwerk en de schuiven worden op 25 en 27 juli via drijvende hijsbokken teruggeplaatst. De overlast beperkt zich overigens tot de scheepvaart en fietsers.

Spoorwerkzaamheden

Ook op het spoor wordt de rustige periode aangegrepen voor een aantal buitendienststellingen. Het meest ingrijpend zijn de geplande werkzaamheden rond Schiphol. Begin augustus is ruim een week lang geen treinverkeer mogelijk tussen Amsterdam en Schiphol om de nieuwe sporen tussen Duivendrecht en Schiphol aan te sluiten op het spoornet. Met het project OV SAAL is afgelopen periode hard gewerkt aan een verdubbeling van 8 kilometer spoor. Tussen 1 en 9 augustus worden de voorgebouwde sporen aangesloten, de oude sporen gedemonteerd, bovenleidingen geplaatst, wissels vervangen en beveiliging getest. Vakantiegangers zullen behoorlijk last hebben van deze ingreep.

Afgelopen zaterdag tot en met 17 juli zijn spooraannemers eveneens extra aan de slag met de spoorvernieuwing rond Utrecht CS, waardoor minder treinen van en naar Centraal Station mogelijk zijn. Ook dat project past in een veel langer lopend project om het treinverkeer rond Utrecht Centraal te ontvlechten en het station te vernieuwen.

Verder zijn Dura Vermeer en Van Gelder nog tot en met 26 juli non-stop aan het werk met de vervanging van de bovenleiding van de Betuweroute ter hoogte van Zevenaar. Daarnaast worden tussen 23 en 31 juli de perrons op station Alphen a/d Rijn aangepakt.

 

Adviesdata bouwvak 2016

Adviesdata schoolvakantie zomer 2016

Bron: FNV Bouw

Reageer op dit artikel