nieuws

Aanbesteding spoorwerk wacht op onderhoudsdatabank

infra Premium 21

Aanbesteding spoorwerk wacht op onderhoudsdatabank

Spoorwegaannemers en ProRail zullen de komende jaren via aanbestedingen steeds meer contracten aangaan voor prestatiegericht onderhoud. Maar voor een goede aanbesteding is een databank met informatie over de staat van het spoor echter noodzakelijk. Die databank is er nog niet.

Die databank, Spoordata geheten, komt er pas op zijn vroegst eind 2017, laat staatssecretaris infrastructuur en milieu, Sharon Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer weten. Eerder is niet haalbaar. ProRail heeft zijn handen vol aan de uitrol van prestatiegericht onderhoud (pgo).

Spoordata bevat informatie over de staat van het spoor. Hoe is de conditie van alle objecten, wanneer heeft onderhoud plaatsgevonden, welk materieel bevindt zich waar, etc? Zowel ProRail als aannemers en ingenieurs moeten toegang krijgen tot het programma.

Uitbesteed

De komende jaren wil ProRail steeds meer onderhoudswerk aanbesteden via pgo-contracten. Op dit moment is het dagelijks kleinschalig onderhoud uitbesteed aan vier aannemers: Asset Rail, BAMRail, Strukton en VolkerRail.

Met pgo beoogt ProRail een hogere kwaliteit van het spoor tegen lagere kosten. Volgens Dijksma wordt het spoor aantoonbaar veilig en betrouwbaar.

Voorwaarde voor de pgo-contracten is volgens Dijksma inzicht in de staat van de infrastructuur. Een werkend Spoordata dus. Het programma is op dit moment “volop in uitvoering”.

Personeel

Aannemers maken zich zorgen over de consequenties van de stap naar pgo. Het verliezen van een onderhoudsgebied in een aanbesteding heeft namelijk gevolgen voor hun personeel.

Naast onderhoudscontracten zet ProRail de komende jaren ook veel vervangingswerk op de markt. Volgens Dijksma zal dat tot meer opdrachten voor de spooraannemers leiden.

Reageer op dit artikel