nieuws

Trebbe schroeft bouwtempo op

infra Premium

Trebbe schroeft bouwtempo op

Met een dubbele bouwstroom wil Trebbe Bouw een achterstand van acht maanden bij De Kaap in Hoogeveen inhalen. Door problemen met de funderingspalen lag de realisatie van de parkeergarage en drie meerlaagse woon- en zorggebouwen geruime tijd stil. “De overstap naar een andere bouwmethodiek is organisatorisch enorm complex.”

Ruim 200 bouwvakkers werken straks op alle fronten keihard om de vertraging van acht maanden te reduceren. Het aantal mensen ligt ruim tachtig hoger dan de 130 die in eerste instantie waren beoogd. “Iedere avond werken we over en ook op zaterdag gaan we zo nodig door. We willen het tempo flink opschroeven”, legt hoofduitvoerder Evert van Olst van Trebbe Bouw uit. 

Palen vervangen

Wat er precies is misgegaan en wie daar aansprakelijk voor is, wordt onderzocht

De versnelde manier van werken is nodig na problemen die ontstonden bij de fundering. In eerste instantie is gebruik­gemaakt van duizend vibro-palen en boorpalen met groutinjectie. Het doormeten van de palen en een nader onderzoek brachten gebreken aan het licht. Door aantasting voldeed de fundering niet aan de gestelde eisen en moesten de palen worden vervangen.

Volgens specialisten ligt de mogelijke oorzaak in de bodemgesteldheid in combinatie met de waterhuishouding in de put. Wat er precies is misgegaan en wie daar aansprakelijk voor is, wordt onderzocht. “We moeten nu niet te lang achterom kijken en vooruit werken om het project zo snel mogelijk af te ronden”, reageert Van Olst.

Duurdere oplossing

Niet alleen extra mensen, ook de inzet van het materieel is vergroot

De duizend palen zijn gesneld maar blijven in de grond zitten. Pal ernaast zijn nieuwe combipalen trillingsvrij in de grond geboord. Na het inkorten van die palen worden de wapening en de bekisting voor de vijftig poeren aangebracht. “We hebben voor de duurdere oplossing van trillingsvrije combi-palen gekozen om overlast voor de omgeving te voorkomen. De locatie ligt in het midden van het centrum van Hoogeveen.”

Niet alleen extra mensen, ook de inzet van het materieel is vergroot. Drie heistellingen konden bijvoorbeeld gelijktijdig worden ingezet om de duizend heipalen opnieuw in de grond te krijgen. Een nieuw zandpakket in de bouwkuip bleek noodzakelijk met het oog op de draagkracht voor het materieel.

Knelpunt

De totale investering bedraagt 35 miljoen euro

Knelpunt in de versnelde bouwmethodiek is de eenlaagse ondergrondse parkeergarage, waarop een nieuw verzorgingshuis en twee appartementencomplexen komen. “Een van de gebouwen, het Jannes van der Sleedenhuis met 45 zorgeenheden, staat gedeeltelijk op het kelderdek. Daarom zijn we buiten de bouwput begonnen met de fundering. Als de parkeergarage is afgerond, kan dat gebouw gelijk met de bouwstroom mee de hoogte in.” Volgens Van Olst moet het met de nieuwe aanpak mogelijk zijn het project in het eerste kwartaal van 2017 op te leveren. De originele planning ging uit van een oplevering in oktober 2016.

De Kaap is een van de grootste bouwprojecten in het Noorden. In opdracht van WVG Ontwikkeling Meppel realiseert Trebbe Bouw een parkeergarage met 482 plekken, die een verzorgingstehuis en twee complexen met appartementen onderkeldert. Het ontwerp is gemaakt door AAS Groningen en hoofdconstructeur is Ingenieursbureau Wassenaar. De totale investering bedraagt 35 miljoen euro.

Turnkey

Volgens de gemeente kunnen werkzaamheden eenvoudig worden opgeschoven

WVG Ontwikkeling levert de parkeergarage turnkey op aan de gemeente Hoogeveen, die hierdoor tijdens de bouw geen financiële risico’s loopt. De vertraging van het totale project heeft ook amper gevolgen voor de ontwikkeling van toekomstige kavels voor woningbouw, die nu vanwege het bouwproject als parkeerplekken functioneren. Volgens de gemeente kunnen werkzaamheden als aanleg van straten en riolering eenvoudig worden opgeschoven, omdat de bouw van woningen deel uitmaakt van een tienjarig plan.

Na de oplevering van De Kaap in de binnenstad van Hoogeveen breidt de gemeente ook het naastgelegen Park Dwingeland voor een bedrag van ruim 700.000 euro uit. Het nieuwe parkdeel loopt tussen de hoge gebouwen en voor een groot deel over het dak van de parkeergarage. Zodra De Kaap is opgeleverd, worden de paden in het park aangelegd en tientallen bomen en heesters geplant.

Reageer op dit artikel