nieuws

In je eigen stad over je eigen brug fietsen, hoe vet is dat?

infra Premium

In je eigen stad over je eigen brug fietsen, hoe vet is dat?

Vanaf het dak van de leegstaande Knoopkazerne in Utrecht overziet Marthe Alberts de grootste bouwput van Nederland. Als procesbeheerser bij Colijn heeft ze wekenlang gewerkt aan een waar huzarenstuk: het inhijsen van de eerste 90 meter van de Moreelsebrug, de fiets- en voetgangersbrug over het drukste stukje spoorlijn van het land, pal naast Utrecht CS. Het gekrioel van de mensen beneden overziend verzucht Marthe: “Da’s toch vet? Dat ik straks in mijn eigen stad over ‘mijn eigen’ brug kan fietsen?”

Ze is er trots op dat de hijsoperatie in het weekend zonder incident verlopen is. Want ze weet dat het geenszins een vanzelfsprekendheid is: een brug op zijn leggers leggen, terwijl praktisch alle sporen nog gewoon in bedrijf zijn. Op het drukste station van Nederland, waar een minuut vertraging ter plaatse voor een totale chaos op het vaderlandse spoor kan zorgen. “We hebben gewoon over rijdende treinen heen gehesen. Da’s best spannend. Maar het ging echt perfect,” vertelt Marthe, via TRACÉ aan aan het werk bij Colijn als procesbegeleider. “Deze kant van de Moreelsebrug ligt er nu. In het najaar plaatsen we de andere kant. We moeten nu eerst wachten tot het busstation verplaatst is, voordat we aan de overkant de brugdelen kunnen assembleren.”

Mogelijkheden in civiele techniek

Dat Marthe nu op ‘s lands grootste en meest ingewikkelde bouwplaats werkt lag niet in de lijn der verwachting. Na de mavo stond ze zelfs even ingeschreven aan een administratieve opleiding. Toen haar vader haar indringend vroeg ‘wat wil je nou echt?’, antwoordde ze, zelfs een beetje tot haar eigen verbazing: architect worden!

Via MBO Bouwkunde, HBO Ruimtelijke Ordening en Planologie en een jaarclubgenootje dat Marthe wees op de mogelijkheden bij TRACÉ, belandde ze via een eerste baan bij Heijmans zomaar in de civiele techniek. “Ja, het kan raar lopen,” schatert ze over de bouwplaats. “Maar het is de afwisseling. De spanning. En natuurlijk het feit dat je werk zo zichtbaar is. Helemaal als je in je eigen stad mag werken.”

Beste uit mensen halen

Marthe ziet zichzelf over vijf jaar niet nog steeds als procesbegeleider werken. “Nee, dit is goed voor de ervaring, maar uiteindelijk wil ik veel meer richting het aansturen en begeleiden van mensen. Anderen in hun kracht laten komen. Het beste uit mensen halen. Daar ligt mijn ambitie, veel meer dan in de technische kant van het werk.”

En dan is het dus “fantastisch dat je van TRACÉ zoveel hulp krijgt,” vertelt ze. “Dat je wordt begeleid. Cursussen kunt doen. Gedwongen wordt om na te denken over wat je wilt en kunt. Bij een andere werkgever was ik er nu waarschijnlijk nog steeds niet achter wat ik zou willen, maar doordat je via TRACÉ op veel verschillende plekken kunt werken, leer je heel veel over jezelf.”  

Bekijk hier aflevering 5 van Talent in de Keet:

Reageer op dit artikel