nieuws

Simpele kap houdt metroreiziger droog

infra

Simpele kap houdt metroreiziger droog

“Niet echt een wonder van architectuur” noemt projectleider Pelle de Wit van bouwcombinatie VIA de kap die op het Noordperron van het metrostation van openbaarvervoerknooppunt Amsterdam-Zuid wordt gebouwd. De recht-toe-recht-aan-constructie moet de komende jaren gebruikers van het metroperron droog houden.

 Het gemis van een overkapping liet zich vooral op regenachtige dagen gelden. Reizigers die met de metro mee wilden, bleven zo dicht mogelijk bij de glazen overkapping van de (rol)trappen die nog enige beschutting bood tegen regen. Met als gevolg dat iedereen zich massaal op de voertuigen stortte via de deuren die het dichtst bij de overkapping kwamen.

Trap

Met de kap wordt het perron over de hele lengte gebruikt en blijven de haltetijden beperkt. In het verlengde daarvan wordt ook de vaste trap verbreed. Om dat te kunnen doen is de lift die het perron ontsluit verplaatst. Met het weghalen van de schacht is ruimte ontstaan voor een stalen frame waarop prefab betonnen traptreden worden gelegd. De lift staat ruim 10 meter van de (rol)trap in de passage onder het station en veroorzaakt op die plek minder hinder voor de reizigers. Met die gedachte worden ook de poortjes die de reizigers moeten passeren wat logischer geplaatst. Wie van de trein op de metro overstapt en omgekeerd hoeft niet bij elke vervoerder apart in/uit te checken waardoor de vaart in de reizigersstroom blijft. Het Noordperron wordt ook voorzien van een extra toegang. Al met al een lastig karwei dat in de woorden van De Wit “bouwen op de vierkante millimeter” is.

Sporen

Voor het werk aan het metrogedeelte van Amsterdam-Zuid zijn zeven weken gereserveerd. Daarvan zijn er nog twee te gaan. Op 17 augustus moeten de reizigers er weer gebruik van kunnen maken. Het project houdt verband met de Noord-Zuidlijn die het station aan doet. Om dat mogelijk te maken zijn de metrosporen drastisch verlegd. “Alle sporen zijn er nu”, zegt projectleider Bas ten Berge van de Noord-Zuidlijn. “Ze doen het alleen nog niet.” Voor dit project zijn de bestaande metrosporen uit elkaar getrokken. Tussen deze bestaande sporen zijn de rails voor de Noord-Zuidlijn gelegd.

Amstelveenlijn

In het aangepaste sporenplan is apart rekening gehouden met de Amstelveenlijn; een sneltramspoor dat via Amsterdam-Zuid Amstelveen bedient. De voertuigen die er gebruik van maken halen hun energie uit een bovenleiding. De voertuigen moeten bij Amsterdam-Zuid in voorkomende gevallen direct terug kunnen naar Amstelveen. Om dat mogelijk te maken is een overloopspoor met bovenleiding gebouwd. Logistiek had het spoorwerk wel wat voeten in de aarde. Materieel en materiaal konden alleen via een smalle bouwweg de locatie bereiken. Langs diezelfde weg moesten ook gesloopte materialen worden afgevoerd.

Zuidasdok

Om alle aanpassingen te kunnen uitvoeren is het metro- en tramverkeer via Amsterdam-Zuid stilgelegd voor de projectperiode van zeven weken. In 2017 komt de metro van de Noord-Zuidlijn erbij. Over een kleine tien jaar wordt het metrodeel van het station opnieuw onder handen genomen. In het kader van het Zuidasdok worden de metroperrons als het ware naar de andere kant geklapt. Bij die gelegenheid zal er ook een meer aansprekende overkapping worden ontworpen, verwacht De Wit. Tot dan blijft de simpele kap die momenteel wordt afgebouwd in alle eenvoud doen waarvoor die is bedoeld: de metroreiziger droog houden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels