nieuws

Investeringsfonds DIF smeermiddel zeesluis IJmuiden

infra

Investeringsfonds DIF smeermiddel zeesluis IJmuiden

Het Dutch Infrastructure Fund fungeert succesvol als smeermiddel bij de financiering van publiek-private samenwerkingsprojecten. De nieuwe zeesluis in IJmuiden is al de dertiende miljoeneninvestering in Nederland.

DIF gaat niet voor het snelle gewin maar steekt zijn geld van voornamelijk institutionele beleggers liefst in goed voorspelbare projecten, die over een lange reeks van jaren (een kwart eeuw bijvoorbeeld) een stabiele geldstroom opleveren. Sinds 2005 heeft de maatschappij 2 miljard euro aangetrokken, die gespreid geïnvesteerd wordt in porties van 10 tot 50 miljoen euro. De totale portefeuille van DIF bestaat uit het managen van zo’n 12 miljard euro.

De investeringsmaatschappij trekt regelmatig op met Strukton. Voorbeelden zijn het ministerie van Financiën, de Kromhoutkazerne en snelweg A15 van de Maasvlakte tot het Vaanplein. Andere tot de verbeelding sprekende projecten zijn de A1-A6 (met VolkerWessels, Boskalis en Hochtief) en waterzuivering Harnaschpolder bij Delft (Heijmans en Strukton).

Bij de door Rijkswaterstaat aanbestede nieuwe zeesluis in IJmuiden zit DIF in een consortium met BAM en VolkerWessels. De opdrachtgever heeft zijn voorkeur voor de groep uitgesproken. De definitieve gunning wordt verwacht in september. De mededingers van OpenIJ (BAM, VolkerWessels en DIF) waren de consortia ZIJ+ en Sluiswachter. Achter de naam Zij+ schuilen de pps-tak van TBI en vooral Belgische bedrijven: Dredging International (Deme), CFE, Van Laere en Cordeel. Het consortium Sluiswachter bestaat uit Heijmans, de Belg Jan de Nul en de Britse bouwer John Laing.

De 500 meter lange nieuwe sluis – op te leveren in 2019, budget 848 miljoen euro – moet voorkomen dat de ontwikkeling van de Amsterdamse haven stagneert. Terwijl in Nederland de meeste belangstelling uitgaat naar Rotterdam heeft Amsterdam qua overslag toch de op drie na grootste haven van Europa, goed voor een toegevoegde waarde van 6 miljard euro. De hoofdstad is zowel de grootste benzine- als cacaohaven ter wereld. 

   

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels