nieuws

Interview: ‘Order Doha door kennis Noord-Zuidlijn’

infra

Interview: ‘Order Doha door kennis Noord-Zuidlijn’

Arcadis Nederland oriënteert zich steeds meer op het buitenland. Ambitie is om uiteindelijk 20 tot 30 procent van de omzet van elders te halen.

“ We hebben er erg veel plezier van om tot een grote familie te horen”, zegt Gert Kroon, algemeen directeur van Arcadis. “In toenemende mate worden onze mensen in Nederland betrokken bij buitenlandse projecten. De werkgelegenheid in ons land groeit doordat we een deel van de arbeid in lagelonenlanden als India en Roemenië laten verrichten en kunnen profiteren van zowel ons internationale netwerk als onze lokale aanwezigheid.”

Een voorbeeld van hoe werk via het buitenland naar Nederland vloeit, zijn de grote metroprojecten in Doha. Arcadis is voor tientallen miljoenen betrokken bij de aanleg van de rode en gouden lijn, onderdeel van een uiteindelijk 354 kilometer groot metronet.

“In Amsterdam hebben we kennis opgedaan bij de afbouw van de stations voor de Noord-Zuidlijn. Die ervaring zetten we in Doha in. Geweldig toch? In Nederland worden niet zoveel metrolijnen gebouwd dat je de opgedane kennis hier kunt inzetten. Voor Doha wordt gewerkt in een combinatie met mensen in India en Roemenië. De kwaliteitscontrole ligt in Nederland. Niets gaat de deur uit voordat wij dat gezien hebben. We hebben de aanbesteding in Doha gewonnen mede dankzij ons werk aan de Noord-Zuidlijn.”

De u-bocht waarin werkzaamheden via het buitenland naar Nederland terugkeren, kent vele voorbeelden. Voor de tunnel die in Egypte onder het Suezkanaal moet komen, zijn 30.000 uren Nederlandse inbreng geboekt. Ook het werk aan de straks een kilometer hoge Kingdom Tower in Jeddah, Saoedi-Arabië, gaat ten dele via Nederlandse bureaus. En niet te vergeten het omvangrijke ruimte-voor-de-rivierproject in Polen, het grootste in zijn soort in het oosten van Europa.

Kroon: “Op een gebied als rail vormen onze mensen in Nederland het kenniscentrum voor heel het internationale netwerk van Arcadis, overal ter wereld. Nederland blinkt uit met zijn grote, gespecialiseerde ingenieursbureaus. Arcadis heeft in 1997 van de Nederlandse Spoorwegen Articon overgenomen, naast Holland Railconsult (tegenwoordig Movares) het tweede ingenieursbureau van de NS. In landen als Duitsland en Frankrijk doen de spoorbedrijven alles zelf en kun je relatief weinig toegevoegde waarde brengen. Nederland heeft altijd veel aan de markt overgelaten. Dat heeft geleid tot onze sterke ingenieursbureaus.”

Arcadis Nederland telt momenteel zo’n 2200 medewerkers. In totaal zijn binnen het concern 28.000 mensen actief. Kroon schat in dat een vijfde van de Nederlandse medewerkers betrokken is bij buitenlandse projecten. Ook al door de opkomst van het nieuwe werken – steeds meer zijn de mensen op locatie of thuis actief – worden de Nederlandse vestigingen tegen het licht gehouden. Het kantoor in Amersfoort (achthonderd medewerkers) krijgt een facelift. Andere belangrijke vestigingen zijn Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Rotterdam en Zwolle. Daarnaast wordt gewerkt vanuit de speerpunten Assen, Hoorn en Maastricht. De tweehonderd medewerkers die nu nog Apeldoorn als standplaats hebben, zullen in de toekomst werken vanuit (vooral) Arnhem, Amersfoort en Zwolle.

Vanuit de huidige stabilisatie van de markt ziet Kroon in Nederland voorzichtig weer groei. De toename van het werk zal niet zozeer komen van de overheden, maar uit de private sector. “De situatie van voor de crisis komt niet meer terug. Veel meer zal het accent liggen op hoe we meer rendement halen uit ons bestaande areaal. Beheer en onderhoud worden belangrijker. Daar sorteren we op voor.”

Sweco welkome concurrent

De overname van Grontmij door het Zweedse bureau Sweco komt voor Gert Kroon niet uit de lucht vallen. Het bedrijf was in moeilijkheden en de prijs aantrekkelijk. “De koper had een Aziatisch bureau kunnen zijn of een Amerikaan. De naam Sweco was wel een verrassing. Een prima bedrijf, dat zich op onze radar bevindt om ons daaraan te spiegelen.” Kroon verwacht dat door het samengaan van Sweco en Grontmij op de Nederlandse markt voorlopig weinig verandert. “Op de langere termijn zullen ze dezelfde weg willen inslaan als Arcadis en zich internationaal herpositioneren. Met de komst van Sweco ben ik niet ongelukkig. Een goede concurrent houd je scherp. In de strijd om te overleven zette Grontmij vrij vaak het prijsmiddel in de markt. Ik verwacht dat dat nu minder wordt. Sweco stuurt op kwaliteit en is geen prijskoper.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels