nieuws

‘Project ligt op schema, dat vinden wij belangijk’

infra

‘Project ligt op schema, dat vinden wij belangijk’

Wat wil Rijkswaterstaat de bouw meedelen over het infraproject A1/A6? “Dat het project gestaag vordert en op schema ligt, binnen de planning. Dat vinden wij belangrijk”, zegt Henk Voerman, senior communicatieadviseur bij Rijkswaterstaat.

“Voor de burgers en het bedrijfsleven gaat het ons om bereikbaarheid en leefbaarheid. Overigens mag de voortgang ook wel eens tegenzitten, daar moet binnen de planning ruimte voor zijn. Wij hebben voortdurend overleg met het consortium SAAone (VolkerWessels, Boskalis, Hochtief en Dutch Investment Fund – red.).” De uitbreiding en verplaatsing van de autosnelwegen is uitgevraagd in een dbfm-project.

Onderweg van de A9 (Gaasperdammerweg) naar Almere passeren automobilisten vier grote onderdelen van het A1/A6-project, onderdeel van het veelomvattende project SAA (de verbetering van de verbinding tussen Schiphol, Amsterdam en Almere).

1. Brug Amsterdam-Rijnkanaal 

Over het Amsterdam-Rijnkanaal wordt een brug gebouwd met de vrije voorbouwtechniek. Vanaf de hamerstukken tegelijk naar de landhoofden en het midden van het kanaal. “Eigenlijk bestaat de brug uit drie losse uitbouwbruggen”, zegt Henk Voerman, senior communicatieadviseur bij Rijkswaterstaat. Ze zijn van noord naar zuid 21,5, 11,5 en 17,5 meter breed. De afmetingen betreffen respectievelijk de drie bruggen koker met tussenschot, de koker zonder tussenschot en de koker met tussenschot. In de tussenschotten komen op enkele plaatsen deuren. Tussen de bruggen liggen straks vaste roosters. De bruggen verbinden de A9 (Gaasperdammerweg) met de A1. De middelste brug is voor twee wisselstroken.

“Dit is de vijfde voorbouwbrug waaraan ik meewerk”, aldus uitvoerder Harry Tieck. “De uitbouwen naar de landhoofden maken we iets zwaarder, dan kan er boven het water niets misgaan. We zetten er tijdelijke stempels met vijzelpotten onder, met een druk van zo’n 125 bar. Dat is anders dan vroeger. Ook de betonsoort is anders. Het is hogesterktebeton B85. Een stroperige betonmortel, maar hij moet wel getrild worden. Met hoogovencement, dus de verharding komt langzaam op gang.” De temperatuur loopt op tot zo’n 45 graden.

Volgens Tieck is de vrije voorbouwtechniek een Nederlandse vinding, die door landen zoals Oostenrijk is overgenomen. Peter Riddersma, veiligheidscoördinator Civiel bij SAAone: “In Nederland staan zo’n 37 vrije voorbouwbruggen. Deze brug mocht geen blikvanger zijn, zoals de bestaande, gerenoveerde brug in de A1. Daarom is deze bouwmethode gekozen.” Voerman noemt een andere reden, namelijk dat het Amsterdam-Rijnkanaal ononderbroken beschikbaar moet zijn.

2. Aquaduct onder de Vecht

 

Bouwkuip voor het aquaduct onder de Vecht. Foto: Fotopersbureau  Dijkstra.

Onder de Vecht komt een breed aquaduct, gefundeerd op zo’n 5300 heipalen. Daarnaast ligt de Spieringbrug, aangelegd door de gemeente Muiden onder projectmanagement van de provincie Noord-Holland. Hij gaat dienst doen voor het lokale verkeer, nadat de A1 (met nu nog twee verbindingswegen naar Muiden, straks nog maar één) gesloopt zal zijn, inclusief de bestaande brug over de Vecht in de A1. De stalen damwandkuipen van het aquaduct zijn volgelopen met water. Waarschijnlijk door lekkage van de met gel (waterglas) gedichte zandlaag in de bodem. Volgens Paul Knoester, omgevingsmanager A1/A6 bij Rijkswaterstaat, is de techniek vaker toegepast en dan met succes. Misschien speelt de grote omvang een rol bij de lekkage.

Projectleider Marco Bruinzeel van SAAone: “De bouwmethode was gel op 24 meter diepte, met palen erdoorheen geheid. We hebben de bodem geïnjecteerd met dämmer. De kuipen worden nu gecontroleerd leeggepompt.” Dat gebeurt via buizen met watermeters. In de oostelijke bouwkuip staan betonnen kolommen, waarop de halve bak van het aquaduct zal worden gebouwd. Daarop komt een waterdichte tijdelijke wand. De halve Vecht wordt dan omgelegd, vervolgens wordt de tweede halve bak uitgevoerd. Ondanks de lekkage heeft Bruinzeel vertrouwen in de voortgang van het werk. Volgens Knoester bood de planning voldoende ruimte voor de tegenslag.

3. Brug naast Hollandsebrug

 

De tweede Hollandsebrug. Foto: Fotopersbureau  Dijkstra.

Naast de Hollandsebrug, die het vasteland met Flevoland verbindt, komt een tweede. Het is min of meer een replica, hoewel het ontwerp van de pijlers verschilt. De betonnen liggers liggen gereed langs de A6 en op een ponton. De uitvoering van de tweede Hollandsebrug vordert snel.

4. Stalen boogbrug naast A1

Naast de A1 werkt Victor Buyck aan een stalen boogbrug met een hoogte van 50 meter. De over water aangevoerde onderdelen worden op het terrein in tenten aan elkaar gelast. Delen van de bogen worden op felblauwe torens gehesen. Daar wordt het lassen voortgezet. Marvin Schultze, uitvoerder van SAAone: “Victor Buyck is onderaannemer van SAAone. Als de brug gereed is worden de blauwe torens weggehaald. We rijden de brug dan naar een plek op tijdelijke landhoofden. Pas daar brengen we het betonnen dek, ballastbed, spoor en de portalen aan. Anders zou de brug te zwaar worden om te verrijden. Tenslotte schuiven we de gerede brug opzij naar zijn definitieve plek boven de autosnelweg. In één buitendienststelling van het treinverkeer. Het rijden en schuiven zijn beproefde methoden, maar de schaal van het project is uniek. Het wordt de grootste overspanning van Europa.”

De spoorbrug wordt 255 meter lang en 17 meter breed.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels