nieuws

De zes hoofdpijndossiers van Oranjewoud

infra

De zes hoofdpijndossiers van Oranjewoud

Oranjewoud eindigde in boekjaar 2014 ruim 25 miljoen euro onder nul. Een jaar eerder moest het bedrijf ook al een miljoenverlies melden. Waar komen die verliezen vandaan? De zes hoofdpijndossiers van Oranjewoud op een rij.

1. Ballast Nedam. Strukton werkt bij onder meer de projecten A15 Maasvlakte-Vaanplein en A2 Maastricht samen met Ballast Nedam. Vorige maand hielp Strukton de noodlijdende bouwer onder meer met een overbruggingslening van 10 miljoen euro. Ook werd een groot deel van het project A15 overgenomen. “Gedurende geheel 2014 en tot recente datum waren er zeer serieuze zorgen over de continuïteit van Ballast Nedam”, meldt Oranjewoud in het jaarverslag. “Oranjewoud NV’s grootaandeelhouder Sanderink Investments heeft ertoe moeten besluiten om Ballast Nedam financieel te ondersteunen om daarmee de grootste risico’s van de continuïteitsproblematiek in de bouwcombinaties voor deze projecten te mitigeren.”

2. Reef Infra. Wegenbouwer uit Oldenzaal die in 2006 werd overgenomen door Strukton, dan nog eigendom van de Nederlandse Spoorwegen. Later vonden ook Rasenberg en Ooms Civiel onderdak bij Strukton Civiel en was de landelijke dekking van de wegebouwtak een feit. Ooms Civiel is de enige van de drie die vorig jaar “goed” presteerde, blijkt uit het jaarverslag. Reef Infra eindigde door een “negatief resultaat” bij een “aantal projecten” 6 miljoen euro onder nul. Rasenberg Wegenbouw had vooral last van één project.

3. N61 Hoek-Schoondijke. Rijkswaterstaatopdracht van Strukton-dochter Rasenberg Wegenbouw. De aanleg van circa 22 kilometer aan nieuwe hoofdrijbaan, parallelwegen, vijf fietstunnels en zes rotondes werd in april 2012 aangenomen. Een maand later werd bekend dat Strukton de wegenbouwactiviteiten van Rasenberg wilde overnemen. Waardoor de verliezen op het project worden veroorzaakt, is niet in het jaarverslag van Oranjewoud te vinden. Wel wordt opgemerkt dat Rasenberg Wegenbouw als geheel “de weg naar herstel” heeft ingezet.

4. De grootste order ooit. Voor een 176 kilometer lang onbemand metronetwerk – “het grootste metroproject in de wereld” – moeten onder meer 87 stations worden gebouwd. De opdracht, die wordt gefinancierd door de regering van Saoedi-Arabië, heeft een waarde omgerekend 6 miljard euro. Strukon neemt hiervan 1 miljard voor zijn rekening. Het is daarmee het grootste project dat de bouwer ooit. Het project “vroeg de nodige aandacht” van de raad van bestuur, staat in het jaarverslag. Het project werd in 2013 aangenomen. Direct ontstond “enige vertraging” doordat de opdrachtgever de plannen wilde aanpassen. Oranjewoud meldt wel dat de samenwerking met de opdrachtgever en joint venture-partners Samsung en FCC “verbetert”, ondanks “cultuurverschillen”.

5. Strukton Rolling Stock. Strukton Rail boekte vorig jaar “bevredigende resultaten”, zeker in vergelijking met de civiele segmenten van het concern. Toch liep het operationele resulaat fors terug, van 5,8 miljoen euro in 2013 naar 37,7 miljoen euro in 2014. Dat kwam onder meer door Strukton Rolling Stock. Het onderdeel dat aandrijfsystemen, boordnetomvormers en voertuigbesturingssystemen voor treinen, trams en metro’s levert, had het “moeilijk” in 2014. “De zachte orderportefeuille van Rolling Stock heeft echter een robuuste omvang”, klinkt het hoopvol in het jaarverslag. “De doorlooptijd van het proces van offerte naar beslissing opdrachtgever en vervolgens een contract is vooralsnog te lang.”

6. Afbouw Duitse spooractiviteiten. In december vorig jaar werden de traditionele spoorbouwactiviteiten in Duitsland gestaakt. “Er was al langer sprake van een structurele verliessituatie”, verklaart de top van Oranjewoud dit besluit. “Aangezien het marktperspectief onduidelijk en zelfs negatief is, is besloten te stoppen.”

Oranjewoud

De topholding van Strukton Groep en Antea Group. Het bedrijf is voor 96 procent in handen van Gerard Sanderink. De Twentse ondernemer kocht Oranjewoud in 2005. De onderneming was toen goed voor een omzet van net geen 180 miljoen euro. In de jaren die volgde ging Sanderink op overnamepad. Zo werden onder meer A+D Engels, Nexes Services en Des Corps (2007), Delta Environmental Consultants, Van der Heide Groep, Edel Grass en Gebrüder Becker GmbH (2008), PST Sporten en Antea SA (2009) en Strukton (2010) aan de onderneming toegevoegd. Later volgden Geoingeniería, Interste en de railactiviteiten van Balfour Beatty in Scandinavië. Tegenwoordig komen de bedrijven van Oranjewoud voor in de lijstjes van zowel de grootste ingenieursbureaus als bouwers van Nederland.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels