nieuws

Tramspoor raakt minder beschadigd bij vervanging

infra

Tramspoor raakt minder beschadigd bij vervanging

Leverancier van spoorwegmaterialen Alom uit Arkel en de Haagse openbaarvervoerder HTM hebben een systeem bedacht dat de beschadiging van spoorsystemen bij vervanging vermindert. Het resultaat is genomineerd voor de Rail-Tech Innovation Award die op 18 maart wordt uitgereikt.

Het systeem bestaat uit twee delen: een kunststof schroefhuls en een kunststof verankeringsplaat die in het beton komen en een kunststof onderlegplaat en een beschermkapje. De onderdelen van het bovenste deel van de spoorbevestiging kunnen daardoor worden vervangen zonder de rest van de constructie te beschadigen. Onderdelen zijn zo sneller te vervangen terwijl het onderste deel langer meegaat.

Door deze constructie kan het deel dat in de betonnen onderbaan is verankerd bij revisie van het tramspoor niet meer beschadigen. Voorheen zat de ankerbout in het beton en kon niet worden verwijderd. Daardoor moest het tramverkeer bij werkzaamheden soms langere tijd worden omgeleid omdat bij vervanging niet alleen de rails maar ook de bevestigingen ervan en daarmee de hele betonlaag tussen de sporen moesten worden verwijderd. Met de innovatie kunnen railbevestigingen opnieuw worden gebruikt. Het tramverkeer rijdt tijdens het werk door omdat het grootste deel van de betonlaag intact blijft. Deze innovatie is toegepast op de Lijnbaan in Den Haag.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels