nieuws

Dubbelgekromde betonpanelen accentueren glooiing stationsdak

infra

Dubbelgekromde betonpanelen accentueren glooiing stationsdak

Bijna 1500 dubbelgekromde betonpanelen leverde mbX voor het dak van station Arnhem. Allemaal uniek. De meeste konden met één verstelbare mal worden gemaakt.

Driekwart van de panelen zit inmiddels op zijn plek en daarmee durven ze bij mbX zo zachtjes aan wel van een succes te spreken. Sorba verzorgt de montage op het glooiende dak dat UN Studio ontwierp voor het nieuwe stationsgebouw. Tot nu toe past alles goed en benadrukken de panelen het lijnenspel dat de architecten voor ogen stond.

Heel veel meer doen de 40 millimeter dikke panelen van hogesterktebeton niet. Ze zorgen niet voor waterdichting en vervullen ook geen constructieve rol, anders dan dat ze het golvende dak beloopbaar maken. Voor de mal ging mbX in eerste instantie aan de slag met een staalplaat en een stel autokrikken. Toen uitwees dat op die manier het leeuwendeel van de dubbelgekromde vlakken te realiseren was, bouwde de betonfabrikant uit Bergen op Zoom een speciale bekistingstafel. Met een hydraulische cilinder is daarmee elk paneel op 21 punten op hoogte te stellen. De contouren en de plaatsen voor de instortvoorzieningen worden ingelezen vanuit het BIM-model en op de mal geprojecteerd met een 2D-laser, zodat alles precies past. De hogesterktemortel die daarin wordt gestort, is gewapend met losse glasvezels. Boven in de mal wordt bovendien een mat van geweven glasvezels gelegd.

De panelen van globaal 3,6 bij 1,2 meter kunnen op die manier met een tolerantie van maximaal 3 millimeter worden geproduceerd. Daarmee is volgens Bjorn van Overveld van mbX in de praktijk goed te werken. De instortvoorzieningen voor de bevestiging aan de draadeinden die uit de dakconstructie steken bieden genoeg stelmogelijkheden.

Hoewel elk paneel uniek is, lukt het mbX 95 procent van de panelen met de instelbare mal te produceren. Voor de overige 5 procent moesten aparte kisten worden uitgetimmerd. De firma in Bergen op Zoom had ook contact met de onderzoekers van TU Eindhoven en TU Delft die werken aan een flexibele mal. Hun onderzoek stond op dat moment echter nog in de kinderschoenen. Voor het volgende dubbelgekromde project voor het Londense Farringdon Station komt hun oplossing wellicht nog van pas. Daarvoor gaat mbX 6500 vierkante meter gevel- en plafondpanelen leveren. De meeste zijn in één richting gekromd. Maar de dubbelgekromde exemplaren hebben veel kleinere boogstralen, wat de moeilijkheidsgraad verhoogt. Gelukkig zijn de afzonderlijke panelen weer kleiner en is lang niet elk paneel uniek, maar is er veel repetitie. De panelen moeten vooral bombestendig zijn, zodat ze bij terroristische aanslagen in de Londense metro geen extra gevaar opleveren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels