nieuws

Vier rode kaarten onveilig werken

infra Premium

Vier rode kaarten onveilig werken

Bij het project Gaaspertunnel zijn sinds augustus vier personen op straat gezet vanwege onveilig gedrag op de bouwplaats en hebben zes personen een waarschuwing gekregen. Het veiligheidsprogramma GO lijkt te werken.

Veilig werken heeft topprioriteit bij de uitvoering van de Gaaspertunnel door IXAS (Ballast Nedam, Heijmans, Fluor). Het streven is Geen Ongevallen (GO). Het is voor het eerst dat het programma, dat Heijmans in 2013 ontwikkelde, zo breed wordt toegepast bij een dbfm-project van deze omvang (700 miljoen euro).

Heijmans GO

Vooral springt in het oog dat binnen een paar maanden ruim vierhonderd keer gebruik is gemaakt van de speciale app (gratis, Heijmans GO) om onveilige situaties te melden, vaak vergezeld van een foto. Wie die moeite neemt, krijgt ook te horen hoe en wanneer het risico is opgelost. Iedereen mag aan de bel trekken. De laagdrempeligheid van de app lijkt het heersende taboe op melden te doorbreken. De extra aandacht voor veiligheid wordt vooral positief benaderd, met veel coaching en belonen van positief gedrag.

Laagdrempelige app doorbreekt taboe op melden

Ook volgen er bij overtredingen nu daadwerkelijk sancties. Wie een keer over de schreef gaat, krijgt een gele kaart. Dat kan zijn voor onveilig gedrag als bellen achter het stuur, maar ook voor drank- of drugsgebruik. De kaart verdwijnt als daarna drie maanden van goed gedrag volgen. Wie een rode kaart krijgt, wordt op non-actief gesteld.

Onveilig

De bouw is na de horeca nog altijd de onveiligste sector om in te werken. Ruim 8 procent van de bedrijfsongevallen is bouwgerelateerd, blijkt uit cijfers van het CBS. De norm in de bouw is 22 ongevallen met verzuim per 1 miljoen gewerkte uren. Cijfers die al een paar jaar constant lijken te blijven. Toch is bijvoorbeeld bij het Sluiskiltunnel-project aangetoond dat extra aandacht voor veilig werken aantoonbaar minder ongevallen oplevert.

Piekdagen

Het project van de Gaaspertunnel is pas afgelopen augustus gestart en wordt in 2020 opgeleverd. Er lopen dagelijks  regelmatig zo’n vierhonderd mensen op de drie kilometer lange bouwplaats. Maar tijdens piekdagen loopt dat op naar duizend mensen. Ook dan blijft de doelstelling van GO onverminderd van kracht belooft de projectorganisatie.

Meest voorkomende ongelukken

Reageer op dit artikel