nieuws

“Installaties Gaaspertunnel belangrijker dan beton”

infra Premium

“Installaties Gaaspertunnel belangrijker dan beton”

De wisselstrook in het hart van de nieuwe Gaaspertunnel is het geheime wapen van bouwcombinatie IXAS (Ballast Nedam, Heijmans en Fluor). De strook moet vanaf mei 2016 al het verkeer van de A9 omleiden en geeft aan weerszijden ruimte voor de bouw van de landtunnel dwars door de Bijlmer.

Door deze slimme truc is het omleggen van de A9 onnodig en worden forse kosten uitgespaard voor tijdelijke wegen. Een van de redenen waarom het consortium hoog scoorde in de tenderfase.

Alle mijlpalen van dit jaar zijn gehaald en dat geeft een mooie buffer

Vanaf augustus werken de bouwers in hoog tempo langs het tracé van zeven kilometer, waarvan drie kilometer landtunnel. “Alle mijlpalen van dit jaar zijn gehaald en dat geeft een mooie buffer”, aldus uitvoeringsmanager Matthijs den Boef van IXAS. “Vooral de vier buitendienststellingen van ProRail zijn cruciaal geweest om de kruising van de A9 met het spoor en de metro geschikt te maken voor de bouw van de tunnel”, wijst hij naar de nu nog zanderige wisselstrook. “Je kunt al precies zien waar de 67 meter brede tunnel zal lopen.”

Bouwen is vooral ook slimme logistiek

Op de A9 acht meter hoger razen de auto’s voorbij, terwijl het langs de damwanden krioelt van rijdend materieel. Bij de achttien poorten wordt overal tegelijk gewerkt. Matthijs den Boef: “Bouwen is vooral ook slimme logistiek.” Omdat de ruimte langs het tracé beperkt is, wordt alle voorraad aangevoerd vanaf het grote logistieke centrum dat achter het AMC is gebouwd via een smartsysteem, waarbij de inzet is om zo min mogelijk vervoerbewegingen te creëren.

Cut&cover

We passeren diverse hulpbruggen en het zonnetje heeft nog niet alle blubber van de afgelopen dagen doen opdrogen. Mannen met meetlinten passeren ons gehaast en ter hoogte van de nieuwe afrit van de Gooiseweg worden groutankers aangedraaid. Dagelijks lopen nu al enkele honderden mensen op de bouwplaats. Dat aantal zal oplopen tot ruim duizend, als vanaf juni 2016 op zes plekken tegelijk gewerkt gaat worden aan de nieuwe tunnel, die via cut&cover wordt uitgevoerd.

Nu nog zijn mobiele puinbrekers op een aparte verzamelplaats hard aan het werk om de negen gesloopte viaducten van vorig weekend letterlijk klein te krijgen. De restanten zullen weer dienst doen als wegverhardingen, want het project kent een gesloten grondboekhouding. De landtunnel begint 0,8 meter onder maaiveld, komt daarna omhoog om vervolgens iets te duiken en weer te stijgen. “De zogenoemde kamelenvariant.”

Lego-structuren

“Alle geleerde lessen van de A2 Maastricht en A4 Schiedam passen we hier toe. Zo werken we bijvoorbeeld voor de wapening en het beton zoveel mogelijk met lego-prefabachtige structuren die snel op de bouwplaats in elkaar vallen. Het tempo ligt hier nog hoger als bij de A4”, ervaart Boef. Afgelopen weken hadden de buitendienststellingen zijn volle aandacht, nu verschuift de focus naar de oplevering van de wisselstrook.

De aandacht gaat uit naar de bouw van de drie bedienings- gebouwen, zodat al werk gemaakt kan worden van testen met installaties

De landtunnel wordt de eerste in Nederland waar van meet af aan de nieuwe tunnelstandaard van toepassing is. Het is nog spannend of dat tot vertraging of tegenslag in de eindfase van het project leidt. De uitvoeringsmanager heeft geen tijd voor tegenslag en daarom zijn op alle mogelijke manieren buffers en terugvalopties ingebouwd. Boef: “Ellende kunnen we hier niet gebruiken. De tunneltechnische installaties zijn belangrijker dan beton en leidend bij het uitwerken van het ontwerp. Onze eerste aandacht gaat uit naar de bouw van de drie bedieningsgebouwen, zodat daar al werk gemaakt kan worden van testen met installaties.”

Reageer op dit artikel