nieuws

Duurzame boortunnel in Mondriaan-stijl

infra

Duurzame boortunnel in Mondriaan-stijl

De Haagse boortunnel in het Binckhorstgebied wordt in Mondriaan-stijl uitgevoerd en krijgt de naam VictoryBoogieWoogie-tunnel. Dat maakte wethouder Boudewijn Revis vandaag bekend bij de definitieve gunning van het project aan BAM.

Den Haag wordt nu ontsloten door ontsluitingswegen met de weinigzeggende namen Lozerlaan, Utrechtsebaan en Rijksstraatweg. Het Haags Gemeentemuseum zag zijn kans schoon en heeft voor elkaar gekregen dat in plaats van de Rotterdamsebaan een veel spraakmakender naam is gekozen. Het beroemde onafgemaakte ruitvormige blokjesschilderij van Mondriaan hangt permanent in het museum en zal ook ter inspiratie dienen bij de inrichting van de 1,8 km lange boortunnel.

We steken bewust veel tijd in de voorfase omdat dat minder hinder en overlast oplevert in de bouwfase

Bouwer BAM belooft daar komend jaar mee aan de slag te gaan bij de verdere uitwerking van het ontwerp. “We steken bewust veel tijd in de voorfase omdat dat minder hinder en overlast oplevert in de bouwfase”, licht infra-directeur Martijn Smitt van BAM toe. Op de top van het bouwproces zullen zo’n 400 mensen aan het werk zijn voor de tunnel die in 2020 in gebruik genomen zal worden.

Over precies twee jaar – “net voor kerst” – moet het boorproces beginnen, waarbij de boormachine van de Sluiskiltunnel zoveel mogelijk wordt hergebruikt. Ook een groot deel van het projectteam rondde afgelopen zomer de werkzaamheden in de Zeeuwse tunnel af en gaat nu aan de slag in Den Haag.

De focus van het project ligt weer op de toekomst, waarbij de recente rechtszaak zo snel mogelijk wordt vergeten. Het verliezende Mobilis vocht de voorlopige gunning aan en strooide tijdens de rechtszaak met termen als vriendjespolitiek en favoritisme. De bouwer schreef 1 miljoen euro lager in, maar scoorde veel lager op kwaliteitscriteria als hinder en duurzaamheid.

Vooral de opmerkingen over personen, vriendjespolitiek en de integriteit van Den Haag vond ik misplaatst

De rechter veegde vrijdag alle argumenten van tafel. Het projectteam kan met twee maanden vertraging in volle vaart door. “Als de verschillen zo klein zijn, valt het te verwachten dat de rechter er aan te pas komt om de tenderprocedure te toetsen, maar vooral de opmerkingen over personen, vriendjespolitiek en de integriteit van Den Haag vond ik misplaatst. Zo gaan we in bouwend Nederland niet met elkaar om”, wil projectdirecteur Paul Janssen van Den Haag daar nog wel over kwijt. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels