nieuws

Dreigend tekort aan grote bouwconcerns

infra

Dreigend tekort aan grote bouwconcerns

Bij de allergrootste bouwprojecten dreigt een gebrek aan concurrentie. Voor opdrachtgevers kan daardoor een ongezonde marktsituatie ontstaan.

Daarvoor waarschuwt Edmond Verstraete, voorzitter van de sectorgroep bouw van PwC, in het Cobouw50-magazine, dat vandaag als bijlage bij Cobouw is verschenen.

Verstraete ziet dat een toenemend aantal grote bouwondernemingen zijn handen niet meer wil branden aan grote, complexe projecten, vanwege de vaak enorme risico’s die eraan kleven. “Daardoor heb je nu feitelijk nog maar twee of drie bouwers over voor deze klussen”, stelt bouwdeskundige vast.

Bouwbedrijven vragen zich meer dan voorheen af: is het project niet te groot, te risicovol of te gecompliceerd

Mede door de financiële debacles bij megaprojecten als de A15 Maasvlakte-Vaanplein en de A2-tunnel Maastricht staat het vizier van onder andere Dura Vermeer, Strukton en Ballast Nedam niet langer gericht op projecten met een dergelijke omvang, weet Verstraete. “Bouwbedrijven vragen zich meer dan voorheen af: is het project niet te groot, te risicovol of te gecompliceerd. Daardoor zie je ook dat het aantal inschrijvers bij aanbestedingen van grote projecten is teruggelopen.”

Job Dura, topman van Dura Vermeer, bevestigt de trend die Verstraete signaleert. “Er is geen ruimte meer om fouten te maken”, verklaart Dura. “Wij moeten daarom scherper kijken naar de aard en omvang van de projecten die we aannemen.”

Dura Vermeer besloot onlangs om “de race met de allergrootste bouwers van Nederland niet meer aan te gaan”, aldus Dura. “We zijn goed in middelgrote projecten; dat moeten we nog beter gaan beseffen.” Alleen in consortiumverband of wanneer de omzet over meerdere jaren is uitgesmeerd, wil Dura Vermeer onder voorwaarden nog meebouwen aan projecten van enkele honderden miljoenen euro’s of meer.

De terugtrekkende beweging van een aantal top-10-bouwers is een buitenkans voor buitenlandse bouwconcerns. Volgens Verstraete van PwC is het echter maar de vraag of zij in het gat zullen springen. “Je denkt in dat verband al snel aan bijvoorbeeld Strabag, dat hier al jaren actief is. Je kunt je echter afvragen of ze daar nog wel enthousiast zijn na het dramatische verloop van het A15-project.”

Rijkswaterstaat moet nu al beter nadenken over de timing van grote projecten

Het krimpende leger topbouwers op de Nederlandse markt is in elk geval slecht nieuws voor de overheid, denkt Verstraete. “Het is een pikant vraagstuk. Rijkswaterstaat moet nu al beter nadenken over de timing van grote projecten. Ze willen immers wel kwaliteit en een scherpe prijs.”

Uit de Cobouw50 blijkt overigens dat vooral de grootste bouwers van ons land nog worstelen met hun resultaten. Van de negen aannemers die in 2014 verlies leden, behoren er vijf tot de concerns met een omzet van meer dan een miljard euro. Ook dit jaar zijn ze nog niet allemaal boven Jan.

Vergeet niet dat ook Heijmans in de eerste helft van dit jaar een waiver nodig had van de banken

“Nooit eerder waren er zoveel problemen bij de grootste bouwbedrijven van ons land”, concludeert Verstraete. “Ballast Nedam is natuurlijk het meest in het oog springende voorbeeld, maar vergeet niet dat ook Heijmans in de eerste helft van dit jaar een waiver nodig had van de banken. Je kunt stellen dat het met de markt beter gaat, maar dat het aan de bedrijvenkant nog lastig is.”

Bestel hier het nieuwe Cobouw50 magazine!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels