nieuws

Zelfrijdende auto: asfalt wordt digitale snelweg

infra

Zelfrijdende auto: asfalt wordt digitale snelweg

De opkomst van zelfrijdende auto’s verandert onze mobiliteit, maar ook onze infrastructuur. Snelwegen gaan er anders uitzien, stedelijke parkeerplaatsen kunnen we opdoeken en providers worden de nieuwe wegbeheerders, voorspellen onderzoekers van de TU Delft.

Een auto kan ons straks de stad inrijden, afzetten bij onze favoriete winkel en op eigen houtje doorrijden naar een wachtplek buiten de stad. “Het is ook goed denkbaar dat hij zelfstandig doorrijdt naar een volgende gebruiker, want het onderscheid tussen privaat en publiek autobezit zal vervagen”, zegt onderzoeker Riender Happee van de TU Delft. “Bij dergelijke scenario’s gaat het aanzien van onze steden drastisch veranderen.”

Een auto kan ons straks afzetten bij de winkel en op eigen houtje doorrijden

Aan de huidige praktijk, waarbij onze auto’s meer dan 90 procent van de tijd stilstaan, komt in dat geval een einde. En dan kunnen we een nieuwe bestemming zoeken voor miljoenen parkeerplaatsen in steden.

Proef

Het geschetste scenario zal nog wel enkele decennia op zich laten wachten, maar feit is dat de eerste zelfrijdende auto’s binnenkort gewoon meerijden in het verkeer. Komend jaar gaan de eerste Nederlanders ongetraind in een zelfrijdende auto de openbare weg op. Voorlopig nog als proef, maar naar

We kunnen een nieuwe bestemming zoeken voor miljoenen parkeerplaatsen

verwachting staan in 2020 de eerste zelfrijdende wagens in de showrooms. Die worden nog uitgerust met een stuur en pedalen.

In eerste instantie zijn de consequenties voor de weginfrastructuur nog beperkt. Maar dat wordt anders als voertuigen zonder stuur en chauffeur naar hun bestemming rijden. Waarschijnlijk is er beduidend minder asfalt nodig, want computergestuurde auto’s kunnen bij drukte dicht op elkaar gaan rijden.

Cloud

En de wegen gaan er ook anders uitzien. “Als auto’s aan de hand van elektronische kaarten en een geleidingssysteem volledig zelfstandig rondrijden, beweeg je je letterlijk door een digitale cloud”, zegt Happee’s collega, hoogleraar Bart van Arem. Hij verwacht daarom een herdefiniëring van de rol van

Wegenbouwers zullen fuseren met partijen als Google

wegbeheerders. Misschien zijn providers wel de wegbeheerders van de toekomst. Ook voorspelt hij dat traditionele wegenbouwers joint-ventures zullen aangaan of zullen fuseren met partijen als Google.

Het feit dat we straks minder asfalt nodig hebben, zou ons nu al aan het denken moeten zetten, vindt Van Arem. De huidige praktijk om wegen af te schrijven over dertig jaar is wat hem betreft achterhaald. “De hele wijze van aanbesteden zou op de schop moeten om de levensduur van infrastructuur in balans te brengen met die van de snel veranderende technologie. Een levensduur van vijftien jaar voor nieuwe snelwegen is misschien veel verstandiger.”

De hele wijze van aanbesteden zou op de schop moeten

Samenwerking

Bouwend Nederland zegt in een reactie te geloven in samenwerking met andere industrieën, maar niet in minder wegen en parkeerplaatsen. “Sterker nog: hoe goedkoper, gemakkelijker en comfortabeler autorijden is, hoe meer er gebruik van gemaakt zal worden”, zegt infraspecialist Richard Mulder van de ondernemersorganisatie voor de bouw en infra.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels