nieuws

Wegenbouw blijft achter bij files

infra Premium

Wegenbouw blijft achter bij files

Om te voorkomen dat in de toekomst een nieuw verkeersinfarct ontstaat, moet er meer regie komen in de aanpak van het wegennet. Dat vindt Bouwend Nederland. Volgens infradeskundige Richard Mulder is het te veel “pleisters plakken”, vooral in het onderliggende wegennet.

Bouwend Nederland-voorman Maxime Verhagen trok dit jaar al eerder aan de bel over het uitblijven van grote projecten in het provinciale wegennet. Het is vooral een geldkwestie, zegt Mulder. “De wil om het aan te pakken is er wel, maar er is gewoon te weinig geld beschikbaar gesteld.”

Het Internationaal Monetair Fonds riep Nederland vorige week nog op om meer te investeren in infrastructuur. De rente is immers historisch laag, dus het is voor Nederland een relatief goedkope investering. Minister Dijsselbloem (financiën) reageerde koeltjes: meer investeren in infra zorgt alleen maar voor langlopende schulden.

Maar is die afwachtende houding wel terecht? In de jaren na 2009 loste het fileprobleem met grote snelheid op. De filedruk nam in de periode 2009-2013 met bijna de helft af. En dat lag niet aan de economische crisis alleen, zegt Patrick Potgraven van de Verkeersinformatiedienst (VID). “Het aantal voertuigbewegingen is ook tijdens de crisis gewoon blijven stijgen. Weliswaar minder hard dan normaal, maar nog steeds was er een groei van 1 à 2 procent. Het oplossen van de files had een andere oorzaak: de enorme aanpak van de wegen in de jaren ervoor. Sinds de oliecrisis is het wegennet niet meer zo ingrijpend aangepakt.”

Maar inmiddels lopen de wegen weer vol, constateert ook Rijkswaterstaat zelf. Want nu het economisch beter lijkt te gaan, groeit het verkeer harder. De jaarfilezwaarte nam in het eerste deel van 2015 met 12 procent toe ten opzichte van de vorige periode. En dat ligt niet aan meer overlast van wegwerkzaamheden, want die nam juist af. Volgens Mulder moeten de wegbeheerders zich beter voorbereiden op een nieuwe, grote aanpak. “Vaak wordt gewezen op ontwikkelingen waardoor dat niet nodig zou zijn, bijvoorbeeld dat jongeren geen auto meer rijden. Uit onderzoek blijkt dat onzin te zijn: ook de nieuwe generatie stapt in de auto. De mobiliteitsgroei gaat gewoon door.”

Reageer op dit artikel