nieuws

Vijzels scheppen werkruimte onder viaduct in Kerkrade

infra Premium

Vijzels scheppen werkruimte onder viaduct in Kerkrade

Een viaduct in Kerkrade bleek te weinig draagkracht te hebben. Freyssinet uit Oud Gastel werd gevraagd het te versterken. Dat vergde wel bijzondere voorzieningen.

De provincie Limburg liet in 2011 de constructieve veiligheid van bruggen onderzoeken. Bij die gelegenheid werden scheuren ontdekt in het viaduct K11-299 in de Joseph Rietrastraat in Kerkrade. Een herberekening van de constructieve draagkracht leerde dat het kunstwerk wel een versterking kon gebruiken. De Provincie Limburg gaf Freyssinet opdracht om in de tandvoeg opleggingen bij te plaatsen en extra ophangwapening aan te brengen in de betondoorsnede van de nok van de aanbruggen en in de tand van het middendeel.

 

Dat werk vergde bijzondere voorzieningen, zegt Ruud Meijer, de technisch expert van Freyssinet die het ontwerp van het werk in Kerkrade leidt. Het middendeel van het viaduct moest er 1,65 meter voor worden opgevijzeld. “Dat kon niet door het van onderen af naar boven te duwen. De hydraulische vijzels zouden dan op de N299 komen te staan.” Om hinder voor het verkeer voor te blijven is een hulpconstructie bedacht die het middendeel via de bovenkant optilt.

De hulpconstructie is samengesteld uit stalen HE 1000-profielen. De balken zijn per twee geconstrueerd tot drie torsievrije liggers die op de landhoofden van het viaduct rusten. Een stapel betonplaten houdt de balken op hoogte.

Op deze liggers zijn twaalf hydraulische vijzels geplaatst. Deze vijzels trekken het dek via de onderkant van het middendeel op met trekstangen die door het dek zijn aangebracht. De vijzels hebben een slag van 250 millimeter. Aan het eind van elke slag wordt het dek op de bereikte hoogte gefixeerd met borgmoeren. Een digitale besturing zorgt ervoor dat alle twaalf vijzels tegelijk en in dezelfde mate bewegen, zegt Meijer. “En dat doen ze met een tolerantie van 0,1 millimeter.”

 

Hangsteiger

Aan de draagconstructie waarop het dek rust is aan beide uiteinden van het middendeel een hangsteiger bevestigd zodat het werk geen overlast veroorzaakt voor het verkeer dat onder het viaduct passeert. Dat zou bijvoorbeeld het gruis kunnen zijn dat vrijkomt bij het boren van de 28 millimeter brede gaten waarin draadankers worden verlijmd. In de tand steken 25 M24-draadeinden en in de nok 22, telkens onder een hoek van 45 graden. Eerder is met radar en een scanner kritieke wapening opgespoord, zegt Meijer: “Wapening die onder geen beding mag worden doorboord om de wapening niet nog meer te verzwakken.”

Het is het gevaar voor het laatste dat de aannemer bij het vernieuwen van de voegovergangen afziet van het reconstructiemodel dat Rijkswaterstaat vaak laat installeren, zegt commercieel manager Christian Carlie van Freyssinet. “Daarvoor moet in het beton ruimte worden uitgehakt dat de wapening en dus de sterkte kan aantasten.” Als alternatief worden de vier voegovergangen van het viaduct uitgevoerd als bitumineuze voegen.

Door het viaduct liepen aanvankelijk ook kabels en leidingen. Die zijn eerder buiten bedrijf gesteld en met een horizontale boring onder de provinciale weg doorgetrokken. En de provincie nam tevens de gelegenheid te baat om onder meer betonschade aan het viaduct te herstellen en het kunstwerk en de bijbehorende leuningen opnieuw in de (beton)coating te zetten.

Het versterken van het viaduct in Kerkrade is één van de eerste die op deze wijze wordt aangepakt, zegt Carlie van Freyssinet. “Dat is nog niet eerder gedaan.” Voor de provincie is het een proef om de mogelijkheden van deze techniek te bestuderen.

Freyssinet heeft een ander viaduct nabij Baexem eveneens onder handen genomen. Daar speelde het probleem van een verschoven dek. Dat gebeurde waarschijnlijk door een plotselinge rembelasting door zwaar verkeer in combinatie met een foute configuratie van de opleggingen. Door het dek ter plaatse van de vaste opleggingen met conventionele vijzels ruim 10 millimeter op te vijzelen kon het met een speciaal voor het project ontworpen duwframe weer op z’n plek worden geschoven. Tevens is de configuratie van de opleggingen hersteld.

Reageer op dit artikel