nieuws

TBI/Mobilis duelleert met gemeente Den Haag over boortunnel

infra

TBI/Mobilis duelleert met gemeente Den Haag over boortunnel

De rechtszaak over de voorlopige gunning van de Rotterdamsebaan bij Den Haag aan BAM staat op de rol voor vrijdag 13 november. Alleen TBI/Mobilis probeert de potentiële winnaar nog van de troon te stoten, de overige twee afvallers slikken hun verlies.

Inzet van de strijd is de omvangrijke klus van een 1,8 kilometer lange boortunnel tussen knooppunt Ypenburg (A12/A4/A13) en het bedrijventerrein de Binckhorst in Den Haag. Met het design & constructcontract, inclusief 15 jaar onderhoud, is ruim 300 miljoen euro gemoeid.

De nummer twee (Mobilis/CFE/Vinci/Croon) heeft advocatenbureau Stibbe in de arm genomen om het duel tegen opdrachtgever Den Haag aan te gaan. De gemeente zal worden vertegenwoordigd door de landsadvocaat, Pels Rijcken. De beoogde winnaar, BAM, is formeel geen partij in de zaak, maar heeft inmiddels ook de juridische troeven klaarliggen. Immers, de beoordeling van de economisch meest voordelige inschrijving is inzet van de rechtszaak. Bestuursvoorzitter Daan Sperling van TBI/Mobilis beweert voldoende argumenten te hebben om te winnen en verwacht alsnog het project in de wacht te slepen, ten koste van BAM.

De bouwer uit Bunnik is echter niet zomaar van plan deze kluif los te laten, zoals vorig jaar wel gebeurde bij de Westfrisiaweg/N23. Daar wist Heijmans opdrachtgever Noord Holland te overtuigen van een incorrecte beoordeling, waardoor BAM alsnog achter het net viste. Ook Dura Vermeer mengde zich toen in de strijd, maar kreeg een veeg uit de pan van de rechter en werd niet eens ontvankelijk verklaard als partij.

Fikse kosten

Dura Vermeer (combinatie Saturn XIV, samen met Züblin) heeft bij de Rotterdamsebaan geen zin in een nieuwe zeperd en legt zich neer bij het verlies. Ook de combinatie Besix/Hochtief/Imtech mengt zich niet in de strijd, laat de woordvoerder van Besix desgevraagd weten. Beide consortia hebben wel het hele aanbestedingstraject doorlopen en fikse kosten gemaakt om te rekenen en te tekenen aan het ontwerp. Hierbij werd naast de prijs ook gekeken naar duurzaamheid, hinder, risicomanagement en integraal werken. Ze slikken hun verlies en nemen genoegen met een sobere ontwerpvergoeding.

De combinatie Van Hattum en Blankevoort/Vialis/Bouygues haakte in een eerder stadium al af.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels