nieuws

Richtlijn in de maak voor proefbelasten

infra Premium

Richtlijn in de maak voor proefbelasten

Veel bruggen en viaducten zijn op leeftijd en worden zwaarder belast dan waarvoor ze ontworpen zijn. Om aan te tonen dat de constructies voldoende sterk zijn, werken onderzoekers van de TU Delft aan een methode voor proefbelasten.

“We willen een richtlijn proefbelasten”,zei Dick Hordijk, hoogleraar Betonconstructies aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen van de TU Delft. Hij uitte zijn wens op een bijeenkomst over ASR van WOW (Wegbeheerders ontmoeten Wegbeheerders).

ASR, de alkali silica-reactie, tast beton aan. Cement en toeslagstof vormen een gel, die met water expandeert en betonconstructies van binnenuit aantast. Kenmerkend zijn het craquelé scheurpatroon en vervormingen. Het grootste risico lopen plaatviaducten met langswapening, maar zonder dwarskrachtwapening. “Als we de sterkte berekenen, voldoen veel kunstwerken niet”, aldus Hordijk. Het bepalen van de éénassige treksterkte van uitgeboorde cilinders biedt helemaal geen soelaas. “We zijn op zoek naar de werkelijke sterkte van de door ASR aangetaste viaducten. We kunnen de modellen verbeteren. Maar proefbelasten is ook een goede methode om voldoende sterkte aan te tonen.”

Onnodige reparaties

Hordijk besprak de recente proefbelasting van het viaduct Zijlweg over de A59 in Noord-Brabant. Gebouwd in 1965, aantasting door ASR ontdekt in 1997. Hij wilde niet zeggen wat de proefbelasting heeft gekost (“tussen 10.000 en een miljoen”), maar het wordt in de toekomst minder. De stijfheid bleek niet gereduceerd en de brug voldeed ruimschoots aan de Richtlijnen beoordeling kunstwerken nieuwbouw.

De alkali-silicareactie lijkt in Nederland veel minder schade aan te richten dan gedacht. Op basis van CUR-aanbeveling 102 (Inspecteren en beoordelen van betonconstructies waarin ASR wordt vermoed of is vastgesteld) kon wel eens heel veel geld zijn uitgegeven voor onnodige reparaties. Bijvoorbeeld de versterking van een deel van het dak van de Traversetunnel, toegelicht door Ronald Hellewaard van de gemeente ‘s-Hertogenbosch. De kosten bedroegen een kwart miljoen.

Het is tijd voor een herziening van de CUR-aanbeveling, aangepast aan de Eurocode, zonder éénassige treksterkte en met het effect van voorspanning, betoogde Hordijk. Maar vooral bestaat behoefte aan een richtlijn proefbelasten, niet alleen voor kunstwerken met ASR, maar voor het hele areaal. Hordijk: “We werken aan een concept en hopen dat het eind 2016 gereed is.”

Reageer op dit artikel