nieuws

Auto zonder bestuurder al snel de weg op

infra Premium

Auto zonder bestuurder al snel de weg op

In Gelderland begint volgend jaar een proef waarbij een zelfrijdende auto zonder stuur en chauffeur de openbare weg op gaat. De wereldprimeur met de WEpod kan het begin van een revolutie betekenen, die het aanzien van wegen en steden ingrijpend gaat veranderen.

Qua uiterlijk lijkt het elektrische wagentje op de People Mover, die al sinds de jaren negentig op het bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel rijdt. London Heathrow en Abu Dhabi hebben soortgelijke zelfrijdende shuttles. Maar er is één groot verschil: de WEpod rijdt niet op een gescheiden, met hekken afgeschermde baan, maar tussen het andere verkeer. In dit geval tussen fietsers en voetgangers.

De WEpod rijdt niet op een gescheiden baan, maar tussen het andere verkeer

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt aan het opruimen van obstakels in de regelgeving. Want die zijn voorlopig een grotere hindernis dan de techniek. De twee achtpersoonsvoertuigen gaan over een route van 6 kilometer rijden tussen station Ede-Wageningen en Wageningen Universiteit (WUR). Ze zijn uitgerust met radar, negen camera’s en parkeersensoren. Passagiers kunnen de WEpod via een app reserveren. De proef van provincie Gelderland, TU Delft, WUR, TNO en innovatieplatform Connekt moet het ultieme bewijs leveren dat zelfrijdende auto’s zich veilig tussen ander verkeer kunnen begeven.

Stap verder

Het Nederlandse project gaat hiermee een stap verder dan proeven elders in de wereld. Google test in California al zelfrijdende voertuigen en ook fabrikanten als Volvo, BMW, Audi, Nissan en Mercedes-Benz hebben auto’s uitgerust met software die de bestuurdersrol kan overnemen. Maar deze eerste serie zelfrijdende auto’s heeft nog een stuur en pedalen, want de Verkeerswet vereist dat een bestuurder moet kunnen ingrijpen.

TomTom

De tweede generatie zelfrijdende wagens heeft grotere consequenties. Als de inzittenden iets anders kunnen gaan doen terwijl de auto rijdt, is de bestaande wegindeling niet meer nodig. Elektronische kaarten zullen de auto’s volautomatisch naar hun bestemming rijden. TomTom werkt er al aan. De wegen zullen, uitgerust met hoogwaardige geleidingssystemen, veranderen in digitale snelwegen.

“Het geleidingssysteem kan ook instructies geven aan de auto”, zegt hoogleraar Bart van Arem van de TU Delft. “Netwerksystemen kunnen verkeer omleiden langs minder drukke routes, maar ze kunnen ook het commando geven om dicht op elkaar te gaan rijden.” Langzaam filerijden kunnen auto’s binnen enkele jaren al, maar op termijn kunnen ze ook zelfstandig hard rijden op een kluitje. Dat scheelt rijstroken.

Het geleidingssysteem kan ook instructies geven aan de auto

In de stedelijke omgeving ligt het volgens Van Arem gecompliceerder. Het aantal factoren waarmee een zelfrijdende auto hier rekening moet houden is zo groot, dat deze alleen op een wegennetwerk met geen of weinig interactie met andere verkeersdeelnemers snelheid kan maken. “In eerste instantie speciale, niet noodzakelijk aparte infrastructuur dus.”

Bewijs

Dat autorijden zonder handen al mogelijk is, bewijzen ook andere Nederlandse proeven. TNO en vrachtwagenfabrikant DAF testen in de Rotterdamse haven met telkens twee wagens: de voorste met chauffeur, de achterste zelfrijdend. In Zwolle gebeurt dat zelfs met twee zelfrijdende achtervolgers. Het moet 20 procent brandstofbesparing opleveren, maar ook het bewijs dat zelfrijdende auto’s prima op hun directe omgeving kunnen reageren.

Alle reden dus om aan te nemen dat binnen enkele decennia ook zelfrijdende auto’s door onze stadscentra rijden. De RAI hield er al rekening mee bij de bouw van zijn nieuwe parkeergarage (duizend plaatsen). Als zelfrijdende auto’s straks op eigen houtje de stad weer uitrijden, zonder te parkeren, verbouwt het congrescentrum zijn flexibel indeelbare garage tot kantoor- of appartementencomplex.

<iframe width=”470″ height=”264″ src=”https://www.youtube.com/embed/fEOT2sEps6Y” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>

Reageer op dit artikel