nieuws

Alles is mega aan het kanaal

infra Premium

Alles is mega aan het kanaal

De aanleg van het Nicaragua Kanaal is weer een stapje dichterbij. Hong Kong Nicaragua Canal Development (HKND), de partij die een exclusief contract heeft met de regering van Nicaragua, heeft een milieu- en sociaal effectrapport gepubliceerd op basis waarvan Nicaragua nu kan beslissen of het kanaal er moet komen.

Alles is groot aan het nieuwe kanaal dat de concurrent moet worden van het Panamakanaal. De lengte wordt 259 kilometer, tegenover het Panamakanaal 80 kilometer en het Suezkanaal 193 kilometer. Containerschepen met een laadcapaciteit van 25.000 TEU moeten er doorheen kunnen. Door het Panamakanaal kunnen slechts schepen met 13.000 TEU, die dan ook nog niet dieper mogen steken dan 15 meter. ‘s Werelds grootste containerschepen zijn te groot voor dat kanaal. Het werk dat aan het Nicaragua Kanaal verzet moet worden, is mega. In totaal moet meer dan 5 miljoen kubieke meter grond worden verzet, waarvan 4 miljoen ton droog en bijna 1 miljoen ton nat. Dat wordt allemaal opgeslagen op 22 locaties binnen 3 kilometer van het kanaal. Die worden volgens HKND zodanig uitgevoerd dat de milieu- en sociale impact zo klein mogelijk is.

In het algemeen betekent de aanleg van het kanaal uiteraard verlies van primair en secundair regenwoud. Daarnaast zal het kanaal een barrière worden voor de vrije doortocht van dieren en daarmee van genendiversiteit in Midden-Amerika. Ook bedreigde soorten zullen er last van hebben. Dit soort gevolgen zijn volgens het rapport onvermijdelijk.

Sommige negatieve effecten zijn nog wel te beperken, blijkt uit het rapport. Zo wordt aangeraden om, als de Nicaraguaanse overheid groen licht geeft, het ontwerp verder te optimaliseren. Zo kan de ingang aan de westkant 200 meter naar het zuiden worden verschoven, waardoor de impact op de mangrovebossen in Brito verminderd wordt.

Voordelen

HKND ziet ook enorme voordelen. Zo betaalt de organisatie gedurende de eerste tien jaar van het project jaarlijks 10 miljoen dollar aan de regering voor de concessie die voor 50 jaar wordt afgesloten, met de mogelijkheid van verlenging.

Als dit werk op de markt komt, dan lijkt het vrijwel uitgesloten dat de grote vier baggeraars daar niet bij betrokken worden. Behalve dat het groot is, is het ook zaak het op een manier uit te voeren die milieuvriendelijk is. Daar hebben de Nederlandse en Belgische baggeraars heel veel ervaring mee.

Reageer op dit artikel