nieuws

Kunststof hek veert terug na aanrijding

infra

Kunststof hek veert terug na aanrijding

Ze breken niet uit de ankers bij een aanrijding, maar veren netjes terug. De A-safe aanrijdbeveiliging van geheugenkunststof scheelt volgens het bedrijf veel reparatie- en schilderwerk.

De Britse kunststofproducent A-Safe legt zich sinds tien jaar toe op aanrijdbeveiligingen. Het bedrijf maakt hekwerken, paaltjes, rollers, schampplaten en andere onderdelen uit een materiaal dat het Memaplex noemt. Volgens Bas Kruysdijk van de Nederlandse vestiging van A-Safe gaat het om een polymeer opgebouwd uit acht verschillende stoffen. Tijdens het extrusieproces in de fabriek in het Engelse Halifax worden in één werkgang drie lagen over elkaar heen gebracht. De buitenste laag biedt bescherming tegen UV-licht en zorgt voor de opvallende gele kleur. Het is door en door gekleurd, zodat er na een botsing niet direct een schilder langs hoeft te komen. Onder de mantel komt een zwartgekleurde laag die de meeste botskracht absorbeert en er voor zorgt dat het profiel netjes in zijn oude vorm terugkeert. Tot slot volgt een kernmateriaal dat de profielen de vereiste stijfheid geeft.

De profielen worden in de meeste gevallen gekoppeld met een soort pen-gat verbindingen uit hetzelfde materiaal. Bouten en moeren komen er niet aan te pas. Daardoor staan de verbindingen bewegingen toe en maken mogelijk dat de delen na een aanrijding terugkeren in de oorspronkelijke vorm. Hoewel daar grenzen aan zijn, erkent Kruysdijk.

Normen

Waar die grenzen precies liggen, ligt vast in normen. De producten zijn gecertificeerd door de TUV na uitvoerige proeven. In het geaccrediteerde testlaboratorium bij de fabriek in Halifax voert A-safe zelf ook continu belasting- en botsproeven uit.

Een niet te onderschatten voordeel van het gebruik van de absorberende A-safe-profielen is volgens Kruysdijk dat de verankering aan de ondergrond het veel minder zwaar te verduren krijgt. De ankers breken dus niet gauw uit. Want betonreparatie is vaak nog duurder en kost meer tijd dan de vervanging van de stalen vangrails zelf. Dat de A-safe hekken minder diep verankerd hoeven te worden betekent ook dat ze gemakkelijker kunnen worden toegepast op vloeren met vloerverwarming. “En er zijn heel wat distributiecentra met vloerverwarming onder de deklaag”, weet Kruysdijk.

Daarnaast wordt A-safe ook veel gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie omdat het materiaal gemakkelijk schoon te houden is en daardoor hygiënisch. Op de Nederlands markt is het al een tijdje verkrijgbaar via leverancier Crepa. Sinds 1 januari is het Engelse bedrijf actief met een eigen vestiging in Maasdijk.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels