nieuws

Expertise bouwbedrijven echt benut in voorfase

infra

Expertise bouwbedrijven echt benut in voorfase

Door het vroegtijdig inschakelen van marktexpertise pakt zowel het ontwerp van de Calandbrug als de bouwaanpak van de Blankenburgtunnel nu al slimmer uit. “Bouwers zijn echt bereid hun kennis te delen.”

Zowel staal- als betonmensen uit de bouwpraktijk schoven tijdens speciale marktconsultaties aan en doorliepen het stappenplan van Value Engineering om de ideeën van opdrachtgever ProRail en Rijkswaterstaat te toetsen en vooral te optimaliseren.

Het is voor het eerst gelukt de markt echt vroegtijdig te laten meedenken over varianten en over inperken van hinder, nog ver voordat de aanbesteding begint en zonder gevaar voor uitsluiting bij de mededinging in een later stadium. De Calandbrug had de primeur en de Blankenburgtunnel profiteerde in bescheiden vorm mee. Het succes smaakt naar meer.

Door de ‘kookpotsessies’ met experts van BAM, Ballast Nedam, Besix, Heijmans, Hollandia en Mercon kunnen bij de Calandbrug miljoenen euro’s worden bespaard en weken overlast worden voorkomen.

De specialisten bezochten de locatie en bogen zich over de referentieontwerpen, om vervolgens het probleem te analyseren, aan te scherpen en oplossingen aan te dragen. Het leverde een schat aan waardevolle informatie op, die anders niet of pas ver in de aanbestedingsfase naar boven zou zijn gekomen. De uitkomsten en denkscenario’s zijn vastgelegd in een uitgebreid verslag en bij aanvang van de aanbesteding voor iedereen beschikbaar is. De namen van de experts zijn aangeleverd via Bouwend Nederland en Samenwerking Nederlandse Staalbouw en uitsluitend geselecteerd op basis van een geschikt cv. De ‘meedenkuren’ zijn vergoed met een reëel uurtarief.

De combinatie van Value Engineering en marktconsultatie kan bij elk complex bouwproject zijn meerwaarde bewijzen, is de stellige overtuiging van de vier bedenkers van de ‘cross-over’: Alberto Sneeuw en Koen Schmitz van ProRail, Gido van der Linde van Rijkswaterstaat en juridisch adviseur Sybren Graafsma.

Commercieel

De roep om de markt vroegtijdig te laten meedenken, begint bijna altijd met een Value Engineering-sessie met ingenieursbureaus. “Maar die zijn aan de zijde van de opdrachtgevers geneigd conservatief en voorzichtig te denken en missen de praktische uitvoeringservaring en lef van aannemers”, weten ze uit ervaring bij ProRail.

De marktconsultatie is inmiddels veelgebruikt om de opdracht bij de markt te toetsen, maar daar komen in de praktijk veelal de commerciële mensen – accountmanagers – op af om af te tasten of inschrijven zinvol is. “Ze doen hooguit een suggestie voor een emvi-criterium en nemen veelal een afwachtende houding aan”, is de ervaring van jurist Graafsma die tientallen marktconsultaties begeleidde. Door de twee bewezen systemen te combineren met andere hoofdrolspelers ontstaat eindelijk de chemie die is beoogd met vroegtijdig meedenken vanuit de markt.

Lees verder: Beton en staal tegenover én met elkaar

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels