nieuws

NOE bekist onderdoorgang spoor

infra Premium

NOE bekist onderdoorgang spoor

Ippel Civiele Betonbouw heeft met een samengestelde bekisting van NOE-Bekistingstechniek nabij Oudenbosch een 317 meter lange onderdoorgang gemaakt onder de spoorlijn.

NOE bereidde de bekisting voor in de werkplaats in Arkel en bracht die via de weg naar Oudenbosch. Met deze bekisting worden in het werk de wanden van de tunnelbak gemaakt en de wanden en vloeren van de bijbehorende pompkelder. De wanden van de tunnelbak zijn 1 tot 6 meter hoog en worden in twaalf moten van gemiddeld 28 meter gemaakt. De samengestelde kist is opgebouwd uit NOEcombi 70 spanten en NOEcombi 10 liggers. Met Combi 70 spanten van 3000 millimeter kan volgens NOE elke bekistingshoogte uit één stuk worden opgebouwd.

De spanten zijn onderling gekoppeld met oplengribben. Op die manier is een bekisting met elke hoogtemaat te realiseren. Op het Combi 70 spant zijn horizontaal stalen Combi 10 liggers vastgebout. Deze ondersteunen de platen betonmultiplex die blind zijn geschroefd om een oppervlak volgens Cur100 B1 te krijgen.

Op deze manier zijn schotten van 3000 bij 6000 millimeter en 3000 bij 3000 millimeter samengesteld. De platen betonmultiplex variëren in hoogte van 1500 millimeter aan weerszijden van het begin van de tunnelbak tot 6000 millimeter in het midden. Bij de daadwerkelijke onderdoorgang onder het spoor is de bekisting enkelvoudig uitgevoerd tegen de aanwezige damwanden. Over de rest van het tunnelbaktraject is de kist dubbel.

Op verschillende hoogtes kunnen in de spanten van de NOEcombi 70 bekisting loopsteigerdelen worden geschoven. Daardoor is elke centerpen goed bereikbaar. De spanten staan hart op hart maximaal 1000 millimeter uit elkaar en de centerpennen maximaal 3000 millimeter. Per centerpen ontstaat zo 4,5 vierkante meter betonoppervlak. Door geschaafde en gelakte latten op de kist aan te brengen is dat oppervlak ook voorzien van cannelures. Deze lopen verticaal en geven een bijzonder effect aan het betonbeeld van de 10 graden achterover hellende tunnelwanden.

Reageer op dit artikel