nieuws

Van Ooijen maakt onder strakke deadline een ‘vindingrijk riool’

infra Premium

Van Ooijen maakt onder strakke deadline een ‘vindingrijk riool’

Aannemer Van Ooijen Gouda moest iets bijzonders bedenken bij het aanleggen van de riolering onder de eerste fase van het uitgebreide bedrijfsterrein van Broekman Logistics. Een ‘hondenhok’ bracht uitkomst.

“Deze riolering vergde een grote vindingrijkheid van ons”, zegt Mischa Vorderman die als uitvoerder bij Van Ooijen het werk begeleidde. De benodigde betonnen putten en buizen waren volgens hem niet op tijd beschikbaar. Voor de riolering waren betonplaten en betonnen buizen met een diameter van 1 meter nodig. “Die kun je bestellen, maar dat kost vijf weken levertijd. Dat konden we ons niet veroorloven met een strakke deadline van zes weken.”

De aannemer zocht daarom naar partijen die deze betonbuizen wel tijdig op voorraad hadden. De betonplaten waren echter niet zo eenvoudig te vinden. “Daarom hebben we een ‘hondenhok’ gebruikt”, zegt Vorderman; “een betonplaat die aan beide kanten open is en dus op elk formaat buis past.” De ruimte om de rioolbuis moet helemaal worden dichtgemetseld. De aannemer zette voor dat werk extra mensen in.

De eerste fase beslaat ruim 20.000 vierkante meter en is eerder opgeleverd. Voor de tweede fase komt er nog eens 28.000 vierkante meter bij. Dat werk wordt in twee delen opgeleverd: in de loop van deze maand en in oktober.

Vo or de eerste fase fundeerde de aannemer het terrein met twee lagen Megatrax respectievelijk 30 en 25 centimeter. Op die manier wordt de fundering volgens Vorderman het best verdicht. Op de bovenste laag is een traagbrekende emulsie aangebracht die de Megatrax voldoende vochtig hield voor een goede uitharding. De fundering heeft een druksterkte van 10 megapascal oftewel 10 ton per vierkante meter. Dat is twee keer zo sterk als het wegdek van een snelweg. Broekman Logistics kan zo langdurig zware lasten stallen. Het bedrijf noemt een hoge grondbelasting nodig om flexibel te blijven en de terreinen efficiënt te kunnen gebruiken.

De fundering draagt twee lagen asfalt. De onderlaag is een steenslag asfaltbeton 0/22. De toplaag dient als dekking en bestaat uit een combinatiedeklaag. Dit is een zeer open asfaltbeton gevuld met betonslurry en draagt ook bij aan de sterkte van de fundering en toplaag. Hierdoor is de toplaag extra goed bestand tegen extreem zware puntlasten. Van de tweede fase wordt ruim 16.000 vierkante meter net zo zwaar gefundeerd als de eerste fase. De rest wordt lichter uitgevoerd.

Reageer op dit artikel