nieuws

Schipperszoon puzzelt in haven op vierkante meter

infra Premium

Schipperszoon puzzelt in haven op vierkante meter

Schipperszoon Bart Bouwens wil Hardinxveld-Giessendam aan een efficiënte haven helpen. Eind 2016 kan de eerste schop de grond in.

 

Movares, de spoorspecialist van huis uit, dat zich op het ontwerpen van havens werpt? De opdracht voor het voorlopig ontwerp van de haven van Hardinxveld-Giessendam is een bewijs van de verbreding die het Utrechtse ingenieursbureau afgelopen jaren heeft doorgemaakt.

“We zijn al sinds 2008 betrokken bij de haven van Hardinxveld-Giessendam. Havens zijn al lang niet meer nieuw voor ons”, zegt Bart Bouwens van Movares. “Onze nieuwe kijk werkt verfrissend. Op het spoor ben je gewend op postzegelformaat te werken. Al die functies die daar samenkomen, de protocollen waarmee je werkt. In de jaren negentig moest ik in Utrecht op het spooremplacement achttien sporen kwijt. Een gigantische puzzel. Zoiets zie je ook bij een haven als in Hardinxveld-Giessendam.”

Bijzonder is voor Bouwens dat in Hardinxveld-Giessendam het initiatief van het particuliere bedrijfsleven komt. Scheepswerf Den Breejen wil uitbreiden. Dat kan beter door de (huidige en toekomstige) activiteiten te bundelen op een efficiënt ingerichte locatie langs de Merwede. Wat de scheepsbouwer zoal te water laat? Passagiersschepen, veerponten en tankers. Plus klein grut als werkboten en pontons. En dat vanaf 1947. De scheepsbouwhal heeft bovenloopkranen tot 40 ton. De afbouwkades gaan tot een lengte van 150 meter.

Mogelijkheden

Movares schetste afgelopen jaren Den Breejen creatief de mogelijkheden. In het enthousiasme verschenen zelfs linten van wandelpaden om de haven recreatief aantrekkelijker te maken. Die laatste stap ging de gemeente, wakend over de financiën, te ver. Maar voor de versterking van de werf – goed voor de werkgelegenheid – met behoud van de domicilieplaatsen van de binnenschippers waren de bestuurders wel te porren. Vandaar dat Movares van Den Breejen en de gemeente gezamenlijk het verzoek kreeg om voor de gewenste herindeling een voorlopig ontwerp uit te werken. 

“In de haven van Hardinxveld-Giessendam zijn heel veel bedrijfsactiviteiten. Daarnaast heb je de domicilieplaatsen voor schepen van wel 135 meter lang. Hoe krijg je al die lengtes weg? Dat is passen en meten. Echt werken op de postzegel. Dat zie je niet op veel plaatsen in Nederland. Ons werk in dit soort omgevingen begint bekend te worden.”

Schippersfamilie

Bouwens was betrokken bij projecten als de meerdoelskade in Cuijk, de kistdam IJsei en de kadereconstructie van industriehaven Loven en Kraaiven. Als zoon van een schippersfamilie (varend op de Dina, standplaats Tilburg) is bij de Brabander het water nooit ver weg. Vakantietijd? Bouwens vaart momenteel ergens op de Nederlandse binnenwateren en kijkt met een schuin oog naar mogelijke projecten.  

 

Reageer op dit artikel