nieuws

Met cutterzuiger door de woestijn, blijft tot eind race tegen de klok

infra Premium

Met cutterzuiger door de woestijn, blijft tot eind race tegen de klok

Werken met strakke deadlines zijn de grote baggeraars wel gewend. Maar wat bij de verbreding van het Suezkanaal van hen werd gevraagd grenst aan het onmogelijke.

Jaren werd er al gesproken over verbreding. En de verwachting was dat het gepraat nog vele jaren zou door- gaan. In de bestuurskamers van Van Oord en Boskalis werd daarom met ongeloof gereageerd toen mei vorig jaar de berichten doorkwamen dat Egypte was begonnen met de verbreding van het Suezkanaal. “We deden er een beetje laconiek over”, herinnert area-directeur Martin Smouter van Van Oord zich. “Het zal wel”, was een veelgehoorde reactie. Maar de beelden die de dagen erna naar buiten kwamen, lieten aan duidelijkheid weinig te wensen over. Onder aanvoering van het leger was een wirwar van lokale grondverzetbedrijven begonnen aan de uitvoering van het droge werk. President El-Sisi had er een persoonlijk prestigeproject van gemaakt. Wat de piramiden waren voor de farao’s en de nationalisatie van het Suezkanaal in 1956 was voor Nasser, was de verdubbeling ervan voor El-Sisi. Het kost wat, zo’n 8,4 miljard Amerikaanse dollars, maar door het verwachte toenemend gebruik van de snelste vaarverbinding tussen Azië en Europa, moet de investering zich snel terugverdienen.

De tendermanagers van Boskalis, Van Oord, Jan de Nul en NMDC die snel ter plekke gingen kijken, werd aanvankelijk voorgespiegeld dat ze zeker drie jaar de tijd zouden krijgen om het natte werk uit te voeren; in totaal zo’n 220 miljoen kuub. Maar tijdens een openbare presentatie verbeterde president El-Sisi de voorzitter van de Suez Canal Authority door te zeggen dat het in een jaar moest gebeuren. Toen was er geen weg meer terug. Amper een jaar later denkt Smouter al weer voorzichtig na over demobilisatie van het materieel. De eerste cutterzuiger van NMDC heeft zelfs al afscheid genomen. Hoewel de combinatie nog altijd zo’n 1900 man op het werk heeft. “Die zijn daar niet om nog even na te genieten van de Egyptische zon”, benadrukt Smouter. “Er moet tot het laatste moment hard worden gewerkt. Voor de opleverdatum van 1 augustus moeten we nog 15 miljoen kuub grond afvoeren. En dat zijn niet de makkelijkste kuubs. De dagproducties van 1,4 miljoen kuub die we maakten op de top van het project halen we nu niet meer. Het is een kwestie van hier een puntje weghalen, daar een stukje verder uitdiepen en op een andere plek nog wat uitvlakken. Dat is arbeidsintensief werk. Tot het eind blijft het een race tegen de klok.”

Maar hij durft inmiddels wel te zeggen dat de oplevering op 1 augustus gehaald zal worden. Al zal het op de dag, misschien wel op het uur aankomen. De vier baggeraars kunnen dan gezamenlijk ruim 1,5 miljard dollar bijschrijven op hun bankrekening.

Lees verder: Een puik kanaal voor een nette prijs

Reageer op dit artikel