nieuws

Interview: ‘De eerste drie zinnen altijd in het Nederlands’

infra Premium

Interview: ‘De eerste drie zinnen altijd in het Nederlands’

Hochtief heeft aan de Eekholt in Diemen vaste voet aan de grond gekregen in Nederland. De voorhoede van de grote bouwer uit Essen telt vijftig vaste medewerkers. Maandelijks groeit het team met één tot drie gezichten.

“In Duitsland hebben we de steun van zeshonderd ingenieurs. Ik kan ook een beroep doen op onze mensen in Amerika of Australië. De lijnen in het concern zijn kort.”

Directeur Alexander Neumann (1973, Erlangen) van Hochtief woont sinds twee jaar in Amstelveen. Hij spant zich in om zijn omgeving te kennen, zijn opdrachtgevers beter te begrijpen. De man uit Beieren spreekt uitstekend Nederlands. Van de Duitsers op zijn kantoor verlangt hij dat ze bij binnenkomst in ieder geval hun eerste drie zinnen in het Nederlands uitspreken.

“Het gaat me niet eens om die drie zinnen. Het gaat om de instelling. Wij willen niet in plaats van een Nederlands bedrijf, maar samen met de Nederlandse bedrijven projecten doen. De Duitsers die hier komen werken,krijgen eerst een cursus Nederlands. Het omgekeerde zie je ook. Sommige Nederlanders vragen om een cursus Duits. Het gaat om de interesse.”

Neumann, in Hannover afgestudeerd als civiel ingenieur, is zestien jaar werkzaam bij Hochtief. Een droom: meedoen met grote projecten. Maar dat lukt niet zo maar als je net van de universiteit komt. Eerst maar eens met de benen in het bluswater.

“Ik wilde kennis van de bouw hebben. Wat is de basis? Hoe krijg je goede projecten? Ik leerde veel van de bouw van een waterzuiveringsinstallatie. Je krijgt vuil water binnen en moet kwaliteit opleveren. Design&build met een installatie. Toen ook nog de financiering erbij. Vaak wordt de kwaliteit hoger tijdens het project. Denk aan de techniek, de uitvoering, de normen. Dit is een echt belangrijk onderdeel, het verhogen van de eisen aan het product om zeker te zijn aan alle wensen te kunnen voldoen.”

In 2007 verhuisde Neumann naar PPP Solutions. Een jaar of drie tenderde hij grote projecten en haalde voor Hochtief in Duitsland twee snelwegen binnen. Als directeur van het snelwegprogramma ontfermde hij zich over de A4 tussen Eisenach en Erfurt, een publiek-privaat samenwerkingsproject van 300 miljoen euro. De weg werd na 3,5 jaar binnen budget twaalf maanden eerder opgeleverd dan verwacht.

“Bij de A4 heb ik echt geprobeerd de goede relatie van de aanbesteding mee te nemen naar de uitvoering. Ik wil niet te veel briefjes. Dat kost alleen maar tijd en geld voor de juristen. Wat ik wil is een tevreden klant en een goed project. Ik ben destijds lid geworden van de associatie van vrachtwagenchauffeurs. Waarom? Ik wilde weten wat er gebeurt in het hoofd van de gebruiker.”

Neumann vraagt oog voor details. Neemt als uitgangspunt dat zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer een goed project wil. Besteedt dus aandacht aan een tevreden omgeving. Want klachten gaan – linksom of rechtsom – altijd naar de opdrachtgever. “Neem iedereen serieus. Iedereen heeft belangen. Misschien vind jij het bezwaar maar erg klein, maar is het probleem voor de klager heel groot. Wat ik vooral wil is een team van mensen die blij zijn om voor een project te werken. Ga verder dan het afwerken van een lijstje om certificaten van oplevering te krijgen. Vaak zie je in de aannemerij: ik ben klaar! Terwijl de klant vindt dat je nog niet klaar bent. Je krijgt dan geen uitbetaling. Soms zitten de problemen in kleine dingen.”

Het signaal van Rijkswaterstaat om grote contracten van het type ontwerp-bouw-financiering-onderhoud (dbfm) in de markt te zetten, werd op het hoofdkantoor van Hochtief in Essen luid en duidelijk ontvangen. De bouwer heeft al een kwart eeuw ervaring met dbfm. In de portefeuille zitten 35 pps-projecten, 25 op het gebied van de utiliteitsbouw en tien in de infra. Met de vraag naar dbfm keerde Hochtief terug op de Nederlandse markt.

Neumann: “Belangrijk is kennis te hebben van het management van grote projecten. Een werk van 50 miljoen is heel iets anders dan een project van 500 miljoen euro. Je moet verder vooruit kijken en op een ander niveau beslissingen nemen. De projectfinanciering moet robuust zijn. Als een project goed loopt, is de samenwerking heel gemakkelijk. Maar bij een slecht project is samenwerking juist heel moeilijk. Voorkom dus dat je een slecht project krijgt. Daarbij hoort het vertrouwen winnen van de financiers. De A1/A6 Diemen-Almere, onze terugkeer in Nederland, is een voorbeeld van een goed project. Alle waardering voor de werkwijze van Rijkwaterstaat: open en transparant. Iedereen werkt voor hetzelfde doel.”

Kolenbunkers en Ajax

De Duitse bouwer Hochtief (1898), groot geworden in het Ruhrgebied, was in de jaren dertig van de vorige eeuw geregeld in Nederland te vinden. De aannemer bouwde kolenbunkers in Zuid-Limburg, een verkeersbrug in Zaandam en het oude stadion van Ajax. Ook de ophaalbrug over het Noord-Hollands kanaal in De Stolpen draagt het stempel Hochtief. In de naoorlogse jaren hielp de bouwer Hoogovens aan een nieuwe warmwalserij. In de periode 1993-2004 was Hochtief grootaandeelhouder van Ballast Nedam.

Consortium SAAone

In het consortium SAAone werkt Hochtief met VolkerWessels, Boskalis en DIF aan de uitbreiding van de snelwegen A1 en A6 tussen Diemen en Almere Havendreef. Hoogstandjes zijn de in vrije voorbouw te maken brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, de (bijna-)replica van de Hollandsebrug en de uit Belgisch staal vervaardigde spoorboogbrug naast de A1. Bijzonder is ook het 65 meter brede (breder is niet te vinden in Europa) en 620 meter lange Vechtaquaduct bij Muiden.

Meest internationale bouwer

Hochtief is de meest internationale bouwer ter wereld. Slechts 8 procent van de jaaromzet (24,3 miljard euro) komt uit stamland Duitsland. De meerderheid van de aandelen zijn in bezit van de Spaanse bouwgroep ACS. Sterke posities heeft Hochtief in de Verenigde Staten (met dochters als Turner en Flatiron) en Australië/Azië (Leighton). In 2014 had het concern gemiddeld ruim 68.000 medewerkers. Bij de jaarwisseling was het orderboek gevuld met opdrachten ter waarde van 35,7 miljard euro.

Reageer op dit artikel