nieuws

Winst voor BAM en Van Oord op knooppunt Hoevelaken

infra Premium

Winst voor BAM en Van Oord op knooppunt Hoevelaken

BAM en Van Oord verbeteren voor ruim 410 miljoen euro verkeersknooppunt Hoevelaken. De twee hebben Arcadis in de arm genomen voor het ontwerp- en ingenieurswerk.

Het project komt naar schatting ergens tussen 2022 en 2024 gereed. Deze zomer wordt het aanbestedingsontwerp bekendgemaakt en krijgen de omwonenden informatie. Vervolgens wacht het traject van het ontwerp tracébesluit, de milieu-effectrapportage (eind 2017) naar de definitieve tracébeslissing (2018), waarna de werkzaamheden van start kunnen gaan.

Opdrachtgever Rijkswaterstaat heeft bij de aanbesteding – uit vooral kostenoverwegingen – een bijzondere contractvorm toegepast. De combinatie neemt niet alleen het ontwerp en de uitvoering op de schouders maar ook de planuitwerking.

Eén keer eerder zette Rijkswaterstaat op soortgelijke wijze een werk in de markt: het door Boskalis gewonnen Ruimte voor de Rivierproject Nederrijn. Wat betreft Hoevelaken heeft de opdrachtgever zo weinig mogelijk dichtgetimmerd (het tracé ligt nog niet vast) om de markt te stimuleren tot verfrissende ideeën en slimme oplossingen. Ramingen op basis van de klassieke aanpak kwamen voor knooppunt Hoevelaken uit op een investering van 800 tot 1400 miljoen euro. Dankzij de bijzondere contractvorm is Rijkswaterstaat klaar voor 410 miljoen euro.

Filegevoelig

De vraag die voor het filegevoelige knooppunt Hoevelaken op tafel ligt, betreft niet alleen een betere doorstromingen van het verkeer. Hoge eisen zijn ook gesteld aan de verbetering van de bereikbaarheid en de leefbaarheid door een goede inpassing in het landschap. De winnende combinatie is volgens Rijkswaterstaat als beste geslaagd om zoveel mogelijk wensen uit te voeren, de hinder tijdens de werkzaamheden te beperken en goed te presteren op het vlak van duurzaamheid. Tot het project behoort een verbreding van de A1 (Bunschoten – Barneveld) en A28 (Nijkerk – Leusden).

Reageer op dit artikel