nieuws

Mobiele brug houdt Utrecht bereikbaar

infra Premium

Mobiele brug houdt Utrecht bereikbaar

De binnenstad van Utrecht blijft tijdens de start van de Tour de France over twee weken bereikbaar dankzij drie mobiele bruggen van EventBridge. Die passen stuk voor stuk op één vrachtwagen.

Het bedrijf uit Eindhoven lanceerde vorig jaar de mobiele brug, die veel sneller is op te bouwen dan gangbare tijdelijke voetgangersbruggen. Dat schuilt om te beginnen in het feit dat alle onderdelen, inclusief ballastblokken op één vrachtwagen passen. Dat houdt de transportbewegingen beperkt. Maar de EventBridge is bovendien zo ontworpen dat twee mannen hem in een ochtend kunnen opbouwen naast het tracé. Daarna wordt hij met een mobiele telescoopkraan in één beweging op zijn plek gezet. De constructie is berekend door Movares en uitvoerig getest en gecertificeerd door de TUV. Hij sleepte vorig jaar direct de Nationale Staalprijs Duurzaamheid in de wacht.

EventBridge leverde de brug bij diverse evenementen en beschikt momenteel over twee exemplaren. De derde is in aanbouw en wordt nog voor de start van de Tour de France in Utrecht ingebruikgenomen. “De gemeente en tour-organisator Aso waren zo verrukt over het concept dat we er wel tien hadden kunnen leveren, als we die hadden gehad”, meldt initiatiefnemer Frank de Groof. “Maar zover zijn we nog niet.” EventBridge gaat de eerste brug op 30 juni plaatsen op het Anne Frankplein. De grote uitdaging komt in de nacht van 3 op 4 juli. Dan plaatsen we tussen middernacht en 6 uur in de ochtend twee bruggen over het raceparcours midden in het centrum van Utrecht.” Om te zorgen dat op de bruggen geen grote opstoppingen ontstaan worden ze ingepakt in zeildoek. Voetgangers hebben dus niet de mogelijkheid om de koers te volgen vanaf de brug.

Elke nieuwe brug bevat volgens De Groof weer kleine verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger. “Bij het jongste exemplaar zijn de trapbomen uitgevoerd als kokers in plaats van IPE-profielen. Dat levert minder torsie op, waardoor hij uiteindelijk ook sneller is op te bouwen. Want de trapbomen overbruggen wel een afstand van 11 meter.”

Voor nummer vier hoopt de Goof het gewicht van de 19,5 ton wegende constructie met twee ton te kunnen terugbrengen. “Als we dan ook de ballastgewichten anders in het bouwpakket opnemen hoeft de telescoopkraan nog maar 14,5 ton te tillen en kunnen we met een 70-tons kraan toe in plaats van de 100-tons kraan die we nu nodig hebben. Zo kunnen we de kosten omlaag brengen.”

Reageer op dit artikel