nieuws

Bloemblaadje basis voor snelle afwerking tunnelmond

infra Premium

Bloemblaadje basis voor snelle afwerking tunnelmond

Bij een tunneluiteinde met een complexe geometrie kun je ter plekke een betonnen zichtrand storten. Maar de afwerking gaat sneller met een prefab zichtrand gebaseerd op een uitsnede van een bloemblaadje.

Bergschenhoek Civiele Techniek ontwerpt en bouwt onder andere onderdoorgangen en tunnels van gegolfde stalen profielen. Net als tunnels van beton krijgen deze constructies aan de uiteinden een afwerking in de vorm van een strookvormige zichtrand. Bij tunnels is het lastig dat de uiteinden vaak een unieke, complexe geometrie hebben, met een talud. Daardoor zijn standaardzichtranden niet mogelijk. “Een bekende afwerking van een tunnelbuis bestaat uit een betonnen rand waarvoor ter plekke bekisting moet worden aangebracht en beton moet worden gestort”, schrijft Hennie de Bruin in zijn octrooiaanvrage ‘Bloemrandsamenstel voor een tunnel voor infrastructuur’. Hij benadrukt dat zo’n betonnen rand erg arbeidsintensief is en dat hiermee bovendien “slechts in zeer beperkte mate een fraaie afwerking mogelijk is”.

De aanleiding voor zijn vinding was een tunnelproject nabij Drachten, 7 meter breed en 6 meter hoog. “Voordat wij erbij betrokken werden, had de architect daar al een zichtrand bedacht die in de praktijk niet uitvoerbaar was, of eigenlijk: nóg niet uitvoerbaar. Ik zag vanuit de wiskunde wel mogelijkheden om de oplossing van dat probleem te benaderen. Een methodiek als zodanig is niet octrooieerbaar, maar het product dat ik toen bedacht en ontwikkeld heb, was dat wel”, aldus De Bruin, Hoofd Productie & Logistiek bij de octrooihouder. De octrooitekst gaat dan ook verder niet in op de manier waarop de vormen en instelhoeken zijn te berekenen.

De ‘Bloemrand’ gedoopte vinding bestaat uit een aantal onderdelen die bij de plaatsing op een tunneluiteinde een tijdwinst van minstens 80 procent moeten opleveren. Allereerst een vlakke, 20 cm brede, uit segmenten opgebouwde flensrand van rvs, die wordt vastgelast aan de omtreksrand van het tunneluiteinde. Op deze hoefijzervormige rand wordt vervolgens met bouten een aantal instelbare montagebeugels vastgezet. Vooraf is met de computer zowel de juiste plaats als de gewenste instelhoek van de beugels berekend. En natuurlijk ook de geometrie van de zichtrand – eigenlijk een gekromde uitsnede uit een bloemblaadje – die tot slot op de ter plekke ingestelde beugels wordt vastgezet via een boutverbinding. Hoewel de gewenste hoek van de beugels dus vooraf bekend is, heeft de uitvinder niet gekozen voor beugels op maat. “Nu hoef ik maar één type te produceren in plaats van steeds opnieuw beugels met steeds weer een andere hoek. Hij bestaat nu uit twee ‘geodriehoeken’ van rvs met een gradenindeling, die via een draaipunt langs elkaar glijden.”

Ook de zichtrand is in principe opgebouwd uit delen rvs-plaat, al zijn er meer mogelijkheden. De octrooitekst meldt ook kunststof en gecoat of gegalvaniseerd staal.

Er staan al meerdere vervolgprojecten gepland, zowel bij nog te bouwen als bij bestaande tunnels. De Bruin: “Het leuke van dit systeem is dat je het ook achteraf op een bestaande tunnel kunt aanbrengen. Het is ook bij hele grote tunnels toe te passen en zelfs bij betonnen exemplaren. Ik ken een project waar een aannemer lang bezig is geweest om een mal te maken voor een betonnen rand. Als ze ons systeem hadden gebruikt als mal, met de montagebeugels aan de andere kant, dan hadden ze in één dag klaar kunnen zijn.”

Octrooinummer: NL2011807

Houder: Bergschenhoek Civiele Techniek, Bergschenhoek

Uitvinder: M. H. de Bruin

Reageer op dit artikel