nieuws

Amsterdam op zoek naar parkeerruimte onder gracht

infra Premium

Amsterdam op zoek naar parkeerruimte onder gracht

De bouw van acht ondergrondse parkeergarages moet Amsterdam helpen de bovengrondse verkeersdrukte aanzienlijk te verminderen. Extra investeringen zijn op komst van minstens 450 miljoen euro.

Amsterdam kampt met steeds meer verkeersopstoppingen. De snelheid van het openbaar vervoer haalt amper 15 kilometer per uur. Fietsfiles worden steeds meer een alledaags verschijnsel. Een pakket van vijftig maatregelen, met de hoofdrol voor ondergronds parkeren, moet de stad met dagelijks 1,1 miljoen voetgangers en fietsers plus 400.000 autoritten weer lucht geven.

Tot de zoekgebieden voor de garages behoren de diverse locaties waar parkeren onder het water normaal moet gaan worden. Bij de Stadhouderskade, Nieuwmarkt en Artis is de bedoeling om ruimte te vinden onder de grachten. Daarmee krijgt het ambitieuze grachtenplan waarmee Bas Obladen van Strukton zeven jaar geleden de hoofdstad wakker schudde zijn eerste invulling. Obladen droomde van 6 miljoen meter extra ruimte voor Amsterdam door onder de grachten een meerlaags netwerk van wegen, winkels en parkeerplaatsen aan te leggen. In 2010 volgde een nieuwe voorzet om een miljard euro te investeren in hoogwaardige voorzieningen onder de Amstel tussen Stopera en Carré.

In de Uitvoeringsagenda Mobiliteit van wethouder Pieter Litjens worden de kosten van de ondergrondse garages inclusief voorzieningen voor fietsers en herinrichting van de openbare ruimte geschat op zeker 450 miljoen euro. Voor de financiering wordt gedacht aan een vorm van publiek-private samenwerking en geld van de stadsregio. Centraal daarbij staan de parkeerinkomsten van zowel de stadsbewoners als de bezoekers van Amsterdam. Met de realisatie van de garages houden de Amsterdamse wensen niet op. Verkennende onderzoeken zijn op komst naar nieuwe metroverbindingen en passages over het IJ, misschien wel in de vorm van een kabelbaan.

Reageer op dit artikel