nieuws

Aannemerij voor Movares steeds belangrijker

infra Premium

Aannemerij voor Movares steeds belangrijker

Movares haalt steeds meer opdrachten binnen bij de aannemerij. De stroom inkomsten is afgelopen jaar aangezwollen tot 12 à 14 miljoen euro.
“Werken voor aannemers leer je niet in een jaartje”, zegt directievoorzitter Johan van den Elzen. “De leercurve betaalt zich uit. Een kwestie van lange adem, doorzettingsvermogen en je niet laten foppen door teleurstellingen.”

Movares vindt zijn oorsprong in de Nederlandse Spoorwegen en heeft zich sinds het ingenieursbureau op eigen benen staat aanzienlijk verbreed. De raildivisie was vorig jaar goed voor een omzet van 63,6 miljoen euro. Bijna evenveel geld (58,7 miljoen euro) kwam binnen via de divisie ruimte, mobiliteit en infra.

“Tien jaar geleden moesten we bij werk voor Heijmans aan de rondweg van Eindhoven een miljoen bij doen. Daar leer je van. We gaan niet meer elk project aan met een willekeurige aannemer. We werken aan bestendige relaties. Belangrijk zijn Heijmans, Mobilis, Dura Vermeer en ook BAM voor de grote infrastructurele werken. Onze mensen die nu voor de aannemerij werken doen dat ’s morgens, ’s middags en ’s avonds. Vroeger was iedereen actief voor de (semi)overheden en werd daar het werk voor de aannemerij tussendoor gedaan. Dat gaat niet. Bij de aannemerij werken  andere processen.”

Movares heeft ontdekt dat wie mee wil doen met de grote projecten, al een of twee jaar voor de strijd om de gunning losbarst, moet voorsorteren. Met welke combinatie wil je in zee, waar kun je de meeste toegevoegde waarde leveren? “Kom je te laat, dan moet je met hangende pootjes achteraan aansluiten en krijg je misschien nog wat kruimels.”

Bij Rijkswaterstaat (goed voor zo’n  6 miljoen aan opdrachten) haalde Movares samen met Antea en Tauw de planuitwerking inclusief milieueffectrapportage voor snelweg A27 binnen. Antea is penvoerder, Movares levert het projectmanagement. “Rijkwaterstaat toont lef. Als je bij toepassing van de economisch meest voordelige inschrijving iedereen een zeven geeft, beoordeel je in theorie op kwaliteit. Maar je beloont niet het onderscheidend vermogen. Rijkswaterstaat geeft een tien maar ook een vier. Lef. Wij scoorden bij de A27 twee tienen en twee achten. En overbrugden zo op kwaliteit een miljoen euro. We waren allesbehalve het goedkoopste.”

Terwijl andere ingenieursbureaus hun kaarten op het buitenland zetten, concentreert Movares zich op werken in en vanuit Nederland. Met opgeheven hoofd vertrok het bureau uit Polen en de vestiging in Duitsland werd voor driekwart miljoen euro overgedaan aan het zittende management.

Van den Elzen: “We hebben geen buitenlandse vestigingen meer maar zijn in het buitenland nog wel actief. Movares Europe is nieuw leven ingeblazen.  De personele bezetting bestaat uit directeur Frits Immers. Als mensen nodig zijn halen we die uit de bestaande organisatie. We zijn actief in landen als Engeland, Zwitserland en Turkije. Samengewerkt wordt met lokale partijen.”

De topman is dik tevreden over de vorig jaar behaalde resultaten. De netto winst (3,3 miljoen euro) was uiteindelijk boven verwachting. Wat Van den Elzen echter niet zint is dat de toegevoegde waarde, het geld verdiend door de eigen mensen, voor het vierde achtereenvolgende jaar is gekrompen. Zeker als specialist blijkt het lastig om in een krimpende markt groei te realiseren.

Terugblikkend op de eerste twee maanden van het jaar constateert Van den Elzen dat het jaar voor Movares goed begonnen is. “De offertedruk is hoog. We krijgen veel uitvragen. Niet verkeerd. Of we dit jaar uit het dal kunnen groeien? Dat zou boud zijn om nu al te zeggen. We hebben ingezet op een niet-krimpbegroting.”

Grote verwachtingen heeft de topman van spoorbeveiligingssysteem ERTMS, dat vanaf 2016 gefaseerd  wordt ingevoerd. Budget: 2,57 miljard euro.

“ERTMS is het dominante programma. Ik hoop dat Movares zijn steentje bij kan dragen. We houden mensen met een specialisme op dit gebied aan en accepteren nu lagere opbrengsten. In onze branche geldt: weg is weg. En het duurt ook nog eens lang voordat je een specialisme opgebouwd hebt.”

Reageer op dit artikel