nieuws

Uitvoerige testfase sluit verrassingen in Delft uit

infra Premium

Uitvoerige testfase sluit verrassingen in Delft uit

Zonder tegenslag werd sinds november de testfase voor de tunneltechnische installaties en calamiteitenoefeningen voor de spoortunnel Delft doorlopen. Vanaf aanstaande zaterdag rijdt de eerste passagierstrein door de 2300 meter lange tunnel onder het stadscentrum.

Opnieuw gaat een spoortunnel zonder tegenslag in de eindfase open. Terwijl bij de Combitunnel Nijverdal nog wel problemen optraden met de tunneltechnische installaties en oplevering voor onbepaalde tijd werd uitgesteld vanwege “softwareproblemen”, doorstond de spoortunnel onder Delft afgelopen half jaar alle testen met zowel software als hardware met glans. Alle “robuuste systemen” waren al ‘realtime’ bij Siemens getest en zonder problemen in de tunnel gehangen. Ook de operators sloegen maanden geleden al aan het testen om ‘verrassingen’ – zoals in Nijverdal – in de eindfase te voorkomen. In januari werden ook diverse brand- en calamiteitenoefeningen gedaan, waarbij alle hulpdiensten waren betrokken en noodvoorzieningen werden getest.

Deze week werkt Strukton nog hard aan de ombouw van het oude spoor en de aansluiting op het nieuwe spoor. “We hebben een strakke urenplanning van 116 uur non-stop , waarbij met twee ploegen van 25 mensen gelijktijdig aan de noord- en zuidkant wordt gewerkt”, licht bouwmanager Leon van de Wende van ProRail toe. Vooraf zag hij vorst nog als het grootste risico, maar de weersomstandigheden lijken mee te vallen.

Buiten dienst

Gedurende die zes dagen zijn baanwerkers bezig de laatste rails en bovenleidingen van oud naar nieuw aan te sluiten en worden seinen en het ATB-remsysteem getest. “Omdat die dagen het treinverkeer op het traject volledig buiten dienst is gesteld, vindt gelijktijdig onderhoud plaats aan de stations Moerwijk, Rijswijk en Delft-Zuid.”

Vanaf zaterdag is het nieuwe station Delft open en arriveren de treinen in het ondergrondse station. De opening van de fietsenstalling voor vijfduizend fietsen volgt aansluitend op maandag. Het station wordt overigens 9 april pas officieel geopend.

Dagelijks maken inmiddels ruim 30.000 passagiers gebruik van het station; de nieuwe tunnel is berekend op een capaciteit van 44.000 mensen. Onduidelijk is nog wat er met het oude stationsgebouw (1895) gaat gebeuren, maar waarschijnlijk komen er horecavoorzieningen in.

Het middeleeuwse Delft prijkt in het stationsplafond.

Plafond

Het nieuwe station – uitgevoerd door BAM – springt in het oog met een bijzonder ontwerp van het plafond in de hal met een plattegrond van het middeleeuwse Delft en de tegelmozaïken, met een knipoog naar het Delfts blauw. Ondergronds werd afgelopen donderdag nog volop gewerkt aan plafonds, installaties en de afwerking. Zondag reed in alle vroegte de laatste trein over het viaduct dwars door de stad, waarbij met een muziekje afscheid werd genomen van het oude spoor.

In maart wordt begonnen met de sloop van het viaduct dat de stad in tweeën snijdt en komt het tracé vrij voor een park, achthonderd woningen en 30.000 vierkante meter kantoren. Enkele jaren geleden werd nog gerekend op 1200 huizen en 50.000 meter aan commerciële ruimtes. Het zal mogelijk nog tot 2035 duren voordat de laatste nieuwbouw klaar is. De gemeente betaalt voor een fors bedrag mee en houdt inmiddels rekening met een tegenvaller van 80 miljoen euro, vanwege de bijgestelde verwachtingen op het gebied van de nieuwbouwplannen.

Bovenaanzicht spoorzone Delft 

Projectgegevens Spoortunnel Delft

Opdrachtgever: ProRail, Ministerie I&M

Opdrachtnemer: Combinatie CrommeLijn (CFE, Mobilis en Dura Vermeer)

Contractvorm: D&c

Contractsom spoortunnel: 355 miljoen euro

Investering stationsgebied: 1 miljard euro

Capaciteit was: 15.000 reizigers per dag

Capaciteit met twee buizen: 44.000 per dag

Start bouw: zomer 2008

Openstelling tunnel: 28 februari 2015

Reageer op dit artikel