nieuws

Theemswegtracé Calandbrug krijgt voorkeur Mansveld

infra Premium

Theemswegtracé Calandbrug krijgt voorkeur Mansveld

Het dure Theemswegtracé krijgt de voorkeur van staatssecretaris Mansveld en het havenbedrijf bij de aanpak van knooppunt Calandbrug in het Rotterdamse havengebied.

Dat is vooral te danken aan het vroegtijdig meedenken van marktexperts van BAM, Ballast Nedam, Besix, Heijmans, Hollandia en Mercon. Het ministerie heeft een budget van 157 miljoen euro beschikbaar voor de aanpak van de Calandbrug, schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer. Dat is genoeg om de bestaande stalen hefbrug grootschalig te renoveren. Het bedrag is echter volstrekt onvoldoende voor de toekomstbestendige aanpak in de vorm van het Theemswegtracé, waar 366 miljoen euro voor nodig is. Die laatste variant zou volgens de staatssecretaris het best passen in de mogelijkheden om de capaciteit van de Betuweroute en de Brittaniëhaven volledig te benutten omdat scheepvaart en spoorverkeer elkaar dan niet meer kruisen.

Echter via Europese subsidie (TEN-T) komt de duurdere variant mogelijk toch binnen handbereik. Eind dit jaar moet blijken of er voldoende budget is, maar een bijdrage uit Brussel van rond de 40 procent is niet ondenkbaar. Aanvankelijk kwamen de eerste ramingen uit op zo’n half miljard euro en leek omlegging van de Havenspoorlijn geen optie. ProRail nam het initiatief om in een vroegtijdig stadium beton- en staalexperts aan tafel te krijgen en optimalisaties te bedenken zodat de ramingen substantieel lager uitpakken. De inzet is het project Calandbrug uiterlijk in 2020 op te leveren. Wie heeft meegedacht mag straks ook meedingen naar de opdracht.

Reageer op dit artikel