nieuws

A9 buigt om zuidkant van Badhoevedorp

infra

A9 buigt om zuidkant van Badhoevedorp

De nieuwe A9 buigt straks om Badhoevedorp in plaats van dwars door het hart te snijden. De combinatie BadhoeverBogen maakt deze maand een begin met het ontgraven van de bouwkuip voor de onderdoorgang van de Schipholweg.

Gestaag vordert de omlegging van de snelweg bij Badhoevedorp. Gelijktijdig wordt gewerkt aan het Sloterwegviaduct, viaduct Cateringweg (KW20) en Kunstwerk 4 voor de verlengde fietstunnel A4. VolkerWessels, Boskalis en Mourik Groot-Ammers slepen eind 2012 het d&c-contract binnen met een waarde van 126 miljoen euro.

Een jaar later begint de combinatie met de daadwerkelijke uitvoering die nog tot eind 2017 zal duren. De gefaseerde oplevering begint al eind dit jaar met de Sloterweg-viaduct over de nieuwe A9, maar pas in 2017 volgt de openstelling van de nieuwe A9. Het project staat voor 339 miljoen euro in de meerjarenbegroting van het ministerie van Infrastructuur, waarvan 177 miljoen euro wordt betaald door Schiphol, de provincie, Amsterdam en Haarlemmermeer.

De nieuwe A9 met een extra rijstrook komt op 600 meter ten zuiden van het dorp.

Nooit is enige discussie gevoerd over een mogelijke verdiepte ligging. Het oude KLM-villadorp vindt een nieuwe barriere in de vorm van een dijklichaam wel praktisch. De verhoudingen met de grote buurman aan de overzijde van de A9 zijn sowieso ambivalent.

Luchthaven

Schiphol heeft plannen om direct naast de nieuwe snelweg een nieuwe terminal uit de grond te stampen en dwarsboomt Badhoevedorp vooralsnog bij de nieuwbouwplannen. De gemeente heeft in overleg met ontwikkelaar Bohemen een plan opgesteld waarin ruimte is voor een dorpsplein, woningen, extra kantoren- en bedrijventerreinen op het oude tracé en aan de randen van het dorp. Maar Schiphol maakte samen met KLM vorig jaar met succes bezwaar bij de Raad van State tegen de geplande nieuwbouwwijk Schuihoeve met zevenhonderd woningen op het oude tracé.

De luchthaven vreesde dat de nieuwe bewoners bezwaar zouden kunnen maken tegen te veel lawaai van de nabijgelegen proeflocatie voor vliegtuigmotoren, als niet alle geplande geluidsmaatregelen zouden worden getroffen. Het bestemmingsplan maakt namelijk helemaal niet duidelijk wanneer de buitenste rand bij de snelweg met relatief onaantrekkelijke woningen en geluidswal gebouwd worden.

De Raad van State vernietigde het bestemmingsplan en Badhoevedorp werkt inmiddels aan een variant, want vanaf 2018 kan de oude A9 worden gesloopt.

Dat is echter plan B en vooralsnog wordt vooral hard gewerkt aan de omlegging van de A9 met tien nieuwe viaducten, variërend in lengte van 30 tot 170 meter en 12 tot 90 meter breed. De meest tot de verbeelding sprekende werkzaamheden zijn de aanleg van twee viaducten over de A4 en over de Schiphol spoorlijn. Ook komt er een onderdoorgang voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV). Om de doorstroming bij knooppunt Badhoevedorp te verbeteren, wordt het bestaande klaverblad vervangen door een nieuw knooppunt.

Ook de bestaande aansluiting Badhoevedorp (S106) vanaf de snelweg wordt volledig vernieuwd. De nieuwe A9 krijgt drie rijstroken en een vluchtstrook in beide richtingen, voorzien van stil asfalt (dubbellaags zoab) en geluidsschermen bij bebouwing.

Projectgegevens

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat

Opdrachtnemer: combinatie BadhoeverBogen (VolkerWessels, Boskalis en Mourik Groot-Ammers)

Contractvorm: design & construct

Contractwaarde: 126 miljoen euro

Projectsom: 339 miljoen euro

Oplevering nieuwe A9: medio en eind 2017

Sloop oude A9: vanaf 2018

Reageer op dit artikel