nieuws

Wegproject kwart miljard begin 2015 aanbesteed

infra

Wegproject kwart miljard begin 2015 aanbesteed

Wegenbouwers en toeleveranciers kunnen zich warmlopen voor een wegenbouwproject van ruim een kwart miljard euro. Rijkswaterstaat besteedt de verbreding van de A1 en de A27 begin 2015 aan.

Al langer is er kritiek op dbfm vanwege onvoorspelbare toekomstscenario’s en risico’s. Minister Schultz (infrastructuur) twijfelt bij dit project echter niet aan deze contractvorm. Dat is ook geheel in lijn met een onderzoek uit 2010 waaruit blijkt dat dfm dit wegenbouwplan meerwaarde biedt.

Aannemers zullen in de rij staan om op dit project in te schrijven. Bijzonder aan het plan is volgens Rijkswaterstaat dat de hele verbreding wordt uitgevoerd in dubbellaags zoab. Daarnaast behelst het plan twaalf geluidsschermen en meerdere viaducten die moeten worden aangepast. De afslag naar de A27 bij het kruispunt van Hilversum gaat volledig op de schop. Dit geldt ook voor de aansluiting bij Bilthoven.

Minister Schultz heeft 260 miljoen euro over voor de verbreding van de A1 en de A27 tussen Utrecht via Hilversum naar Amersfoort. Door bezuigingen van dit kabinet liet het project een jaar langer op zich wachten. De planning is nu dat de bouw in 2016 van start gaat en twee jaar later is afgerond. Om precies te zijn gaat het om één extra rijstrook in beide richting tussen Utrecht-Noord en knooppunt Eemnes (A27). De A1 tussen Eemnes en de aansluiting Bunschoten-Spakenburg wordt opgewaardeerd van twee naar vier rijstroken.

Zes knelpunten

Met de verbreding slaat minister Schultz meerdere vliegen in één klap. Niet minder dan zes knelpunten die in de file top 50 staan worden hiermee aangepakt.

“Dit is goed voor de economie”, licht de minister toe in een schriftelijke verklaring. “We geven een forse impuls aan de bereikbaarheid van de regio’s Utrecht en Amersfoort. We zorgen er ook voor dat het verkeer op een belangrijke hoofdverbinding tussen de Randstad, Twente en Duitsland beter doorstroomt.”

Per dag rijden er ongeveer 90.000 voertuigen over de A27 en bijna 110.000 over de A1. De minister verwacht dat er in 2030 zo’n 140.000 voertuigen op de A27 rijden en ongeveer 170.000 op de A1.

Op meerdere locaties wordt het wegennetwerk in en rond Utrecht de komende jaren aangepakt. De opknapbeurt van knooppunt Hoevelaken bij Amersfoort tussen 2019 en 2022 is een van de projecten die in de Utrechtse pijplijn zit. Het is de bedoeling dat de A27 en de A12 rond de Domstad tussen 2018 en 2026 worden uitgebreid.

Bekijk de Planuitwerking A1-A27 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels