nieuws

Prijs beslissend bij dbfm-contract

infra

Prijs beslissend bij dbfm-contract

De laagste inschrijfprijs is doorslaggevend bij pps-projecten. Alle bouwers halen immers 90 tot 100 procent van alle punten voor de kwaliteitscriteria (emvi), waardoor onderscheiden op basis van kwaliteit onmogelijk is.

Scheidend pps-directeur Henri Witteveen van BAM luidt de noodklok en roept rijksopdrachtgevers op de marktconsultatie voortaan te gebruiken om in overleg met de markt per project onderscheidende criteria te zoeken.

“Kwaliteitscriteria hebben een enorme boostgegevens aan systems engineering, onderhoud, veiligheid en duurzaamheid, maar het effect is inmiddels weggeëbd. We zijn te goed geworden: alle inschrijvers behalen topscores. Dialoogtrainingen zorgen voor optimale voorbereiding en informatie-uitwisseling. De omgeving wordt goed bestudeerd en selectie- en gunningscriteria haarfijn geanalyseerd. Noem het berekenend, maar dat is de praktijk om omvangrijke pps-projecten binnen te halen”, zet Witteveen uiteen. Het draait niet meer om de knikkers, maar om het spel.

Bij projecten als de Tweede Coentunnel of A6/A9 werken teams van zeventig, tachtig mensen nauw samen om de tender te binnen te halen. “De euforie om dbfm-contracten te winnen is enorm, maar de klap bij verlies is vele malen groter.” Witteveen heeft de afgelopen jaren projecten als de A15 Maasvlakte-Vaanplein en de Schiphol-Amsterdam-Almere voor bodemprijzen aan zijn neus voorbij zien gaan. “Ik ken de inhoud van de andere aanbiedingen natuurlijk niet, maar weet wel wat ze allemaal moeten leveren. Het is misschien goed voor de belastingbetaler, maar als systeem op termijn onhoudbaar.”

Marktconsultatie

De Nederlandse overheid steekt veel tijd en moeite in het opzetten van de tenderfase, maar schiet nu zijn doel voorbij, omdat de concurrentie op kwaliteit grotendeels wegvalt.

“De marktconsultatie zou een goed instrument zijn om de markt af te tasten waar mogelijkheden zitten om alsnog het verschil te maken. Dat gebeurt nu eigenlijk nauwelijks, maar het zou een goede richting zijn om weer het verschil te kunnen maken.” Een andere mogelijkheid is om meer ruimte te investeren in het plan van aanpak of de vormgeving. “Bij de markt leeft enorme behoefte om het verschil te kunnen maken.”

Tot grote opluchting van Witteveen heeft Rijkswaterstaat het loten eerder deze maand afgeschaft. Bij de eerste ronde voor de nieuwe Zeesluis IJmuiden zat loting nog wel in de aanbestedingsstrategie teneinde het aantal inschrijvers te beperken. Voor het technisch zeer ingewikkelde werk meldden zich slechts vijf geschikte marktconsortia en bleek loten niet nodig. “Maar niets is frustrerender dan niet eens de kans te krijgen om in te schrijven, zoals ons gebeurde bij de A12 Ede-Grijsoord.”

Lees verder: ‘Ik ben meestal een vrij koele kikker’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels