nieuws

‘Markt ontbeert zelfrespect’

infra

‘Markt ontbeert zelfrespect’

Wegenbouwers worstelen met de markt, zei Cees Brandsen tijdens het Wegencongres. “Rijkswaterstaat gaat vaker de confrontatie aan, maar de markt is aan zet om de praktijk te doorbreken.”

Hoofdingenieur-directeur Cees Brandsen van Rijkswaterstaat windt er geen doekjes om: “De huidige marktomstandigheden zijn niet vol te houden.” Vanwege de gevoeligheid gaat hij de discussie over prijsvechten liever uit de weg, maar het is bekend dat Rijkswaterstaat bouwers confronteert met lage inschrijfprijzen. “We hebben zelfs een inschrijving bij de rechter aangevochten, omdat we die niet realistisch vonden. Maar we zijn in het ongelijk gesteld.” De opdracht is alsnog gegund. Brandsen ziet een verharding van de verhoudingen. Terwijl Rijkswaterstaat juist een weg wil inslaan naar meer innovatie, meer variatie bij emvi en meer cocreatie.

Wel ziet Brandsen ruimte voor aanpassing van de emvi-criteria, met bijvoorbeeld meer ruimte voor duurzaamheid en innovatie. Hij worstelt met de boeteclausules in de dbfm-contracten. “De verhoudingen verzuren bij hoge penalty’s en bouwers kunnen hun toezegging meestal echt niet waarmaken. Maar het is ook niet eerlijk tegenover anderen om niet waargemaakte beloftes helemaal onbestraft te laten.”

De huidige lage inschrijfprijzen leiden tot stroeve verhoudingen en spanning. Het ontbreekt de markt naar zijn mening vooral aan lef en zelfrespect. “We zien de marktontwikkelingen, maar kunnen weinig anders doen dan de bouwers ermee confronteren. De praktijk doorbreken ligtbij de markt.”

Rijkswaterstaat wenst geen misbruik te maken van de belabberde marktomstandigheden, maar dat er iets moet veranderen, is duidelijk.

De projectenexpert weet dat Rijkswaterstaat nog voor miljarden euro’s in de pijplijn heeft zitten. Op korte termijn staan de zeesluis IJmuiden, de keersluis Limmel en de A1/A27 op stapel. Er zijn 32 projecten in uitvoering, waarin langzaamaan verschuiving optreedt naar de natte tak. “Waterprojecten hebben een langere aanlooptijd, omdat meer partijen in de voorfase zijn betrokken. Vooral de Deltabeslissingen zullen veel impact hebben rond de Drechtsteden en ook de Afsluitdijk is een omvangrijk project.”

Ook vergen de projecten meer tijd omdat de omgeving directer betrokken raakt bij de uitwerking en omdat combinaties worden gemaakt met energie, recreatie en ict-toepassingen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels