nieuws

Zomerblog: Werkhonger wint van terughoudendheid

infra

Zomerblog: Werkhonger wint van terughoudendheid

Nu de eerste megaprojecten verliesgevend zijn, ontstaat extra voorzichtigheid. De grote projecten zijn prestigieus en brengen voor jaren werk met zich mee. Maar door hevige concurrentie zijn de inschrijfprijzen de laatste jaren extreem laag. Megaprojecten brengen ook megarisico’s met zich mee.

Als er eenmaal problemen ontstaan, is vaak sprake van een domino-effect en is er geen ruimte om financiële tegenvallers op te vangen. Inmiddels hebben Dura Vermeer, Hegeman+, Ballast Nedam en BAM al aangegeven dat zij voortaan extra voorzichtig zullen zijn bij het aannemen van grote projecten. Al lijkt de honger naar werk het in de praktijk nog altijd te winnen van de terughoudendheid.

Verkramping doorbreken

De dbfm-contracten laten vanwege de strakke risicoverdeling relatief weinig ruimte voor meerwerk en dat maakt de mogelijkheden om lage inschrijfprijzen ‘terug te verdienen’ beperkt. Selectiever inschrijven zou de oplossing vanuit de markt moeten zijn, maar grote opdrachtgevers merken vooralsnog niets van een teruglopend aantal inschrijvers. Sterker nog, bij de sluis Limmel en de A12 Ede-Grijsoord is zelfs geloot om het aantal biedingen in te perken.

Opdrachtgevers zouden de verkrampte marktverhoudingen kunnen doorbreken door te werken met plafondbedragen, alliantiecontracten en Best Value Procurement. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de honger naar werk zorgt voor hevige concurrentie, ongeacht de contractvorm of gunningscriteria. Het ouderwetse vooroverleg, waarbij de klussen onderling worden verdeeld, zou uitkomst kunnen bieden, maar is gezien de bouwfraude uiteraard geen serieuze optie.

Te optimistisch

Rijkswaterstaat is begonnen inschrijvers aan te spreken op extreem lage inschrijvingen en ook ProRail waarschuwt sinds enkele jaren als marktpartijen ver onder de raming  inschrijven. Veel verandert dat niet aan het inschrijfgedrag. “Stuk voor stuk konden ze aantonen het project te kunnen uitvoeren voor het ingeschreven bedrag. Vaak waren zij dan wel uitgegaan van de meest optimistische scenario’s, maar wel met steekhoudende argumenten”, schetste Cees Brandsen, hoofdingenieur-directeur bij Rijkswaterstaat, de huidige marktverhoudingen onlangs in Cobouw.

Hij zette wel vraagtekens bij de houdbaarheid van alleen maar meevallers, want elk contract kent ook tegenvallers tijdens de uitvoering. “Als je tegenvallers niet op tijd onderkent en oplost, stapelen de tegenslagen zich op.” En dat is nu precies het fenomeen dat de bouwers begint op te breken. 

Stelling: Werkhonger wint van terughoudendheid. Reageer, ik hoor via Twitter graag je mening!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels