nieuws

Tunnelmoot snel gebouwd en naar locatie gereden

infra

Tunnelmoot snel gebouwd en naar locatie gereden

Aannemerscombinatie Besix en Dura Vermeer heeft in een kleine vier weken een tunnelmoot gebouwd voor de onderdoorgang van de Neherkade onder het Leeghwaterplein in Den Haag. Hij is maandagochtend opgevijzeld en op veelassige wagens naar zijn definitieve locatie gereden.

De Haagse wethouder Tom de Bruijn van Verkeer was daarbij aanwezig. “In de toekomst hoeft het verkeer op de Neherkade niet meer te stoppen. De verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit zullen enorm verbeteren”, aldus de wethouder. Maar de kruisingen met het Calandplein en de Rijswijkseweg blijven bovengronds en fietsers zullen de doorgaande route op de Neherkade niet meer kunnen gebruiken. De winst van de tunnel wordt vooral dat de vele trams van en naar het station Hollands Spoor zonder hinder kunnen doorrijden. Daarvoor wordt de Neherkade een tunnel van 160 meter met aan beide einden een tunnelbak en verbindingswegen naar een rotonde bij de brug. De ventwegen langs de bebouwing blijven bestaan. Om dit mogelijk te maken is de Laakhaven versmald. De nieuwe kade bestaat uit een forse 18 meter diepe stalen combiwand, die nu dient als tijdelijke wand van de bouwkuip.

Betonmengsel

De betonnen tunnelmoot is 40 meter lang en weegt 2400 ton. “We hebben hem in een kleine vier weken volgens een strak schema gebouwd”, aldus Boudewijn Bartholomeeusen, projectmanager van de aannemerscombinatie. “Met een betonmengsel met CEM III C, vanwege het warme weer. Dat bevat relatief veel hoogovencement en wordt minder warm tijdens de verharding. We hoefden het beton niet te koelen. De tunnelmoot is op zo’n 60 meter van zijn locatie gebouwd, omdat de tramsporen bij de brug slechts zeven weken buiten gebruik gesteld mochten worden. Bouwen onder rijdende trams vonden we een te groot risico. We hebben als combinatie vaker op deze manier een tunnel uitgevoerd.” De veelassige wagens zijn van ALE Heavylift, in Nederland gevestigd in Breda. Na het aanbrengen van rijplaten onder de korte zijde van de lichtgebogen tunnelmoot vertrokken de wagens op wandelsnelheid. Het verplaatsen duurde zo’n drie uur.

Volstortliggers

Het middendeel van de vloer van de tunnel wordt pas uitgevoerd als hij op locatie ligt. Dan worden trekankers aangebracht, zodat de op staal gefundeerde constructie niet zal kunnen opdrijven in het grondwater. De tunnel is in situ bekist en gestort, maar het dak bestaat uit prefab volstortliggers van Spanbeton. Die hebben sparingen voor de dwarskrachtwapening. Boven en tussen de liggers is beton gestort. Iv-Infra heeft de tunnel ontworpen. De tunnelmoot werd opgevijzeld met een staalconstructie onder het dak en staven waaraan de vloerdelen hingen. Eenmaal op zijn locatie worden de wanden gestempeld, de grond aan beide zijden van de moot aangevuld met dämmer. Naast de basculekelder van de brug is een soilmix-wand uitgevoerd. Hij is niet 100 procent waterdicht. Water met luchtbelletjes pruttelt naast een prop polyurethaan. “Geen probleem, de bemaling kan het makkelijk aan”, aldus Bartholomeeusen. Op de bouwplaats ligt wat paardenmest gereed om onverhoopte lekkages te dichten.

Grondverbetering

“We hebben klei aangetroffen in de bodem waarop de tunnelmoot zal rusten. In het weekend hebben we de grond nog verbeterd. Vanochtend begon het liften van de tunnelmoot. Om een uur of half tien liet wethouder De Bruijn zich uitleggen hoe de veelassige wagens bestuurd worden. Enkele uren later lag de tunnelmoot met zijn rug langs de soilmix-wand. “Op het dak van de tunnel komt een laag grond, daarop een betonnen plaat voor de montage van de tramrails”, licht Bartholomeeusen toe. Binnenkort hoeven de trams niet meer om te rijden. De scheepvaart in de Laakhaven heeft nauwelijks last van de werkzaamheden. Die bestaat vooral uit pleziervaart, waaronder roeiboten. Langs de nieuwe kade heeft de aannemerscombinatie enkele pontons liggen met materieel, zoals onderdelen van de bekisting. De veelassige wagens worden met kranen in en uit de bouwput gehesen.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels