nieuws

Tunnel kan 100 procent duurzaam

infra

Tunnel kan 100 procent duurzaam

Het bouwen van een duurzame tunnel gaat veel verder dan het letten op energieverbruik of materiaalkeuze. “De duurzame tunnel is zelf mooi en maakt de omgeving mooier.”

Prof. Marcel Hertogh van de TU Delft zette samen met tien experts negen voorwaarden op een rij om een duurzame tunnel te realiseren. “Elke nieuwe tunnel hoort op dat moment de meest duurzame van Nederland te zijn. De bouwer van de Rotterdamsebaan wil verder gaan: op zijn minst de duurzaamste van Europa. Focus hierbij niet op één aspect. Wie door een duurzame tunnel rijdt, ho ort de duurzaamheid te beleven, te voelen.”

Inspirerende beleving

Hertogh beseft dat dergelijke ‘softe’ termen bij veel bouwers niet of nauwelijks zullen landen, maar is er toch van overtuigd dat een duurzaam en integraal ontwerp de basis is. Door een tunnel rijden moet inspireren in plaats van deprimeren. Denk aan lichteffecten, ribbels met een muziekje, videowalls en olifantengras in plaats van grijs beton.

Natuurlijk spelen luchtkwaliteit, grondstoffen en energie een belangrijke rol, maar net zo goed functiecombinaties, landmark en social fairness . De hoogleraar integraal ontwerp en beheer is ervan overtuigd dat een 100 procent duurzame tunnel uitvoerbaar is, mits daar van tevoren over wordt nagedacht. Tegelijkertijd heeft het onderzoek aan het licht gebracht dat mensen verschillend tegen duurzaamheid aankijken en uiteenlopende definties hanteren. Darinde Gijzel is hierop onlangs bij hem afgestudeerd.

Samenspel zijn

Praktische voorbeelden als de Japanse Shinjuku-tunnel en de Hubertustunnel geven een gezicht aan duurzaamheid. “Maar ik hoop dat de markt ons verrast en alweer stappen verder zet bij nieuwe projecten.” Hertogh’s ervaring is dat bij veel tunnelprojecten doorgaans één aspect van duurzaamheid – zoals energieneutraal – een hoofdrol krijgt, terwijl een duurzame tunnel een samenspel is van alle negen aspecten.


Het ambitiedocument dat speciaal geschreven is voor de aanbesteding van de Rotterdamsebaan, is bewust breed geformuleerd en geschikt voor alle tunnels. Bij bijvoorbeeld de Rijnlandroute of Blankenburgtunnel zou het document nog grotere impact kunnen hebben, omdat daar de besluitvorming nog pril is. “Hoe eerder, hoe beter.” Want nadenken over een landmarkin het landschap vergt ruimte en tijd, al bewijst de Erasmusbrug dat uitzonderingen mogelijk zijn. Ook bij de renovatie van tunnels kan de leidraad inspireren. Zo zorgen bijvoorbeeld bij de Blackfriars Bridge (1886) vierduizend zonnepanelen voor een duurzame uitstraling in hartje Londen.

Negen duurzaamheidsaspecten

• Functiecombinaties en flexibiliteit

• Landmark

• Maatschappelijke participatie en kennisborging

• Social fairness

• Geluid

• Luchtkwaliteit

• Natuurlijke inpassing

• Grondstoffengebruik

• Energie

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels