nieuws

Schiphol steekt half miljard in nieuwe pier en terminal

infra

Schiphol steekt half miljard in nieuwe pier en terminal

Schiphol investeert minstens een half miljard in een nieuwe pier en terminal. De luchthaven wil in 2016 met het werk beginnen, zodat pier en terminal in 2018 in gebruik genomen kunnen worden. “Maar dat willen we graag eerst nog voorleggen in de marktconsultatie”, nuanceert de woordvoerder.

Duurzaam, flexibel, de reiziger centraal en de wow-factor. Dat moeten de leidende principes worden voor het nieuwe bouwwerk . De luchthaven verwacht de komende jaren flink te groeien, van 52,4 miljoen reizigers nu naar 65 miljoen over tien jaar. Dat is een stijging van bijna 24 procent. Daarbij wil Schiphol in de top 3 van meest duurzame luchthavens ter wereld belanden. De nieuwe pier en terminal moeten daarom een paradepaardje van duurzaamheid worden. Schiphol stelt alle marktpartijen de vraag hoe de luchthaven dat het beste kan bereiken en hoe de weg ernaartoe eruit moet zien. 

Voor alle geïnteresseerde bouwers is er op 11 september een marktconsultatie. Dan wil de luchthaven input verzamelen hoe het aanbestedingstraject er idealiter uitziet. Inclusief het verleggen van kabels en leidingen, aanleg van voorrijwegen, aanpassing van platformen en vliegtuig-opstelplaatsen zijn er zes mogelijke percelen. Moet het contract moet worden opgeknipt in verschillende percelen of juist niet? Hoe kan een geïntegreerd, functioneel contract er het beste uitzien? Hoe kan het functioneel programma van eisen er het beste uitzien? Hoe verwoordt je de wensen over de bouwlogistiek? 

“De uitbreiding is vooral bedoeld om de reizigers meer comfort te bieden en de kwaliteit als overstapluchthaven te vergroten”, legt de woordvoerder van de luchthaven uit. “Nu komt het bijvoorbeeld geregeld voor dat er aan de pier geen plek is. We zetten een vliegtuig dan neer op het platform waarna we de reizigers van het platform met bussen vervoeren. Liever laten we iedereen direct aan de pier uitstappen.”

De groei van Schiphol is gemaximeerd op 510.000 vliegtuigbewegingen per jaar in 2020, met name vanwege de geluidshinder. Indien vliegtuigen in de toekomst stiller worden, mag het vliegveld, binnen beperkingen, verder groeien.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels