nieuws

Betonkeringen snelweg ernstig verzwakt

infra

Betonkeringen snelweg ernstig verzwakt

Ter plaatse vervaardigde betonnen voertuigkeringen blijken in Duitsland van ondeugdelijke kwaliteit. Deelstaat Noordrijn-Westfalen controleert over een lengte van 900 kilometer de verkeersafscheidingen.

De problemen kwamen aan het licht op een negen kilometer lang traject van snelweg A4 tussen Olpe en Eckenhagen. De maximum snelheid is uit veiligheidsoverwegingen voor het vrachtverkeer teruggebracht tot zestig kilometer per uur. Personenwagens mogen nog honderd rijden.

In de keringen (barriers) blijken scheuren te ontstaan in vooral de schijnvoegen, die aangebracht zijn om scheurvorming tegen te gaan. Om te voorkomen dat via de voegen water in het beton komt en zo roestvorming van de wapening op gang brengt, zijn de naden afgedicht met een vulstof. Amper acht jaar na de plaatsing van de keringen blijken op vele plaatsen de vulstoffen broos te zijn en water door te laten. De barrièrewerking van de keringen is daardoor niet meer optimaal gegarandeerd. De betonnen scheidingswanden zouden eigenlijk minstens een kwart eeuw probleemloos moeten functioneren.

De ter plekke gegoten voertuigkeringen (in ortbeton) komen in Duitsland veel voor maar ook in Nederland. Wegbeheerder Strassenbau NRW zal voorlopig geen opdrachten meer verstrekken voor het type barrier en kiest vooralsnog alleen voor geprefabriceerde betonnen en stalen voertuigkeringen.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels