nieuws

Ballast en Heijmans winnen strijd om Gaasperdammerweg

infra

Ballast en Heijmans winnen strijd om Gaasperdammerweg

Ballast Nedam en Heijmans kunnen al dit jaar aan de slag met het 700 miljoen euro kostende project Gaasperdammerweg. De werkzaamheden maken deel uit van de grootschalige werkzaamheden om Schiphol, Amsterdam en Almere over de weg beter met elkaar te verbinden.

De definitieve keuze voor het consortium Ixas, waarin Ballast Nedam en Heijmans eendrachtig samenwerken met Fluor en 3i, kwam enkele dagen eerder dan verwacht. De zogeheten Alcatelprocedure, waarin mededingers de tijd hebben om tegen de voorlopige gunning bezwaar aan te tekenen, is onderhevig aan veranderende wetgeving.

De belangrijkste concurrentie voor de winnende ploeg kwam van de combinatie BAM/TBI en een groep bestaande uit de Duitse bouwer Hochtief, Volker Infra en financier DIF. Eerder haakten al af Strukton (met aan zijn zij de Spaanse aannemer FFC, technisch dienstverlener Imtech en financier MacQuire) en het duo Dura Vermeer/Besix.

Ballast Nedam en Heijmans doen nog geen uitspraken over wie welke onderdelen van megaproject Gaasperdammerweg gaat oppakken. In de loop van september, bij de ondertekening van het contract, zal daarover meer duidelijkheid ontstaan. De winnende combinatie staat in ieder geval voor de taak om, even ten westen van Amsterdam tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen, op de A9 extra rijstroken aan te leggen en een drie kilometer lange landtunnel te realiseren.

Dit jaar al starten de voorbereidende werkzaamheden met het verleggen van kabels en leidingen. Onder de A9 wordt een aantal buizen geboord waarin de kabels en leidingen bij elkaar komen te liggen. Ook wordt een parallel aan de snelweg lopende warmteleiding verplaatst.

De grote werkzaamheden beginnen na de jaarwisseling en zullen duren tot 2020. Tijdens de gehele operatie blijven op de Gaasperdammerweg voor het verkeer twee keer drie rijstroken beschikbaar.

Het aanpakken van de Gaasperdammerweg is een van de vijf grote deelprojecten die stapsgewijs tot 2026 leiden tot een forse verbetering van de infrastructuur ten zuidoosten van Amsterdam. Als eerste kwam in uitvoering A10-Oost/A1 Diemen (2012 – 2014), gevolgd door het traject A1/A6 Diemen – Almere Havendreef (2014 – 2020). Na de Gaasperdammerweg (2015 – 2020) komen aan de beurt A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost (2017 – 2022) en A9 Badhoevedorp – Holendrecht (2019 – 2026).

Bij het publieke-private samenwerkingsproject Gaasperdammerweg werken Ballast Nedam en Heijmans samen met de Amerikaanse ontwerpers en projectmanagers van Fluor en investeringsfonds 3i Infrastructure, dat zijn hoofdkantoor heeft staan op Kanaaleiland Jersey. Het consortium is verantwoordelijk voor zowel het ontwerp en de realisering als de financiering van het project. Bovendien nemen de partijen voor de duur van twintig  jaar beheer en onderhoud op zich.

Lees hier een eerder artikel over het project Gaasperdammerweg

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels