nieuws

Prefab bepaalt tempo ombouw Hoekse Lijn

infra

Prefab bepaalt tempo ombouw Hoekse Lijn

De recreatieplas bij Nesselande en het Noordzeestrand bij Hoek van Holland zullen vanaf eind 2017 verbonden zijn door een directe metrolijn. Om deze uitbreiding van het Rotterdamse metronet te realiseren wordt de bestaande spoorlijn van NS tussen Schiedam-Centrum en Hoek van Holland omgebouwd en gekoppeld aan Lijn B.

Voorbereidend werk zoals kabels en leidingen leggen uitgezonderd, moeten de aanpassingen aan de stations en het railnet in vijf maanden zijn voltooid. ‘‘Een megaklus, maar we gaan het halen’’, verzekert Jeannette Baljeu, portefeuillehouder verkeer en vervoer van de Stadsregio Rotterdam. ‘‘In dezelfde korte tijd hebben we de Hofpleinlijn gereed gemaakt voor RandstadRail. Waarom zou dat hier niet lukken?’’

Die vijf maanden kunnen worden uitgesplitst in drie maanden voor werk aan de infrastructuur en twee maanden om het nieuwe systeem te testen, nuanceert projectmanager Johan Dolman. ‘‘En op sommige plaatsen zal het werk zeker langer duren. Maar we richten het zo in, dat de treinverbinding er niet langer dan vijf maanden uitligt.’’ In die periode zijn de reizigers aangewezen op vervangend busvervoer.

De overname van de Hoekse Lijn is een oude wens van de Stadsregio. Met een metro wordt de frequentie tussen de Waterwegsteden en de binnenstad van Rotterdam opgekrikt en komt eindelijk een directe railverbinding met het strand tot stand. Het huidige NS-station Hoek van Holland-Strand, dat op 900 meter van de kustlijn ligt, wordt afgebroken en vervangen door een nieuw eindstation aan de voet van de duinen. ‘‘Door deze en andere serviceverbeteringen, zoals hogere frequentie en moderner materieel, neemt het aantal reizigers met 40 procent toe’’, verwacht Baljeu.

Renovatie

De Stadsregio investeert 312 miljoen euro in het project. Dat bedrag is uitsluitend bedoeld voor aanpassingen aan de infrastructuur. De zestien nieuwe treinstellen die voor 80 miljoen euro bij Bombardier in Canada zijn besteld, komen voor rekening van de RET. Deze voertuigen gaan volgens planning in oktober 2017 de baan op. Vanaf april dat jaar wordt er gewerkt aan de renovatie van zeven bestaande stations en de bouw van twee nieuwe: één aan het strand en één in de Steendijkpolder bij Maassluis.

Wegens de krappe tijdsplanning worden de stations grotendeels opgetrokken uit geprefabriceerde materialen, zoals betonnen perronplaten op een fundering van betonnen palen. Ook de open metalen achterwanden met gaasstructuur komen, inclusief de voorgemonteerde prullenbanken, zitbanken en infopanelen, kant-en-klaar uit de fabriek. De abri’s met glazen wanden en glazen dak worden eveneens standaard ontwikkeld.

Om monotonie te voorkomen krijgt ieder station op de lijn een eigen kleur uit een spectrum tussen geel en donkerrood. Dit door architect Marc Verheijen bedachte kleurenspel verloopt van zonsopgang (Schiedam-Centrum) tot zonsondergang (Hoek van H olland Strand).

Sommige bestaande stations worden geheel of gedeeltelijk gehandhaafd. Vlaardingen-Centrum gaat deels plat, maar het historische stationsgebouw blijft overeind, inclusief de monumentale kap, die wordt gerenoveerd. Vlaardingen-Oost wordt gerestaureerd, Vlaardingen-West gaat in z’n geheel tegen de vlakte. De perrons worden ingekort, verbreed en opgehoogd voor een gelijksvloerse aansluiting op metrotreinen. Omdat het goederenvervoer van hetzelfde traject gebruik blijft maken, worden bij ieder te passeren station wisselsporen voor deze bredere treinen aangelegd.

De aanpassingen aan de bovenleidingen bl ijven beperkt. Goederentreinen rijdenop diesel, de metrotreinen maken gebruik van de bestaande bovenleidingen. Die worden omgeschakeld van 1500 volt gelijkstroom naar 750 volt wisselstroom.

Projectgegevens

De ombouw van de Hoekse Lijn van trein- tot metroverbinding wordt uitgevoerd in opdracht van de Stadsregio Rotterdam. De uitvoering is in handen van ProRail, Gemeentewerken Rotterdam en RET. De projectkosten bedragen 312 miljoen euro, exclusief de benodigde nieuwe rijtuigen. Datum en vorm van aanbesteding staan nog niet vast.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels