nieuws

Update lekkage station Breda

infra Premium

Zeker is nog niets, maar coördinerend bouwmanager Jo Mans van de nieuwbouw van het Centraal Station in Breda vermoedt dat de lekkage is veroorzaakt door een probleem met het afdichtingsprofiel op de dilatatievoegen.

“Ik kan niet zeggen of het een bouw- of een ontwerpfout is, maar de kans dat de sneeuw door de waterdichte lagen is gelekt, is erg klein. Juist omdat er gevoelige functies onder de busbaan zitten, hebben we de constructeur laten rekenen aan de scheurwijdtes die zouden kunnen optreden in het betondek. Daarop is het scheuroverbruggende waterdichte systeem gebaseerd.”

De nieuwe busbaan van Breda Centraal bevindt zich op niveau +1, recht boven de winkelpassage oo niveau -1. Niveau 0 ontbreekt. Het busdek is ongeveer 300 meter lang bij 30 meter breed. Het brugdek is gedilateerd in drie delen. Het gebouwdeel is weliswaar overdekt, maar is bij het ontwerp toch beschouwd als buitensituatie, omdat het gemakkelijk kan inregenen en de bussen behoorlijk wat water, ijs en sneeuw kunnen meenemen. 

Waterdichting 

Op de betonnen hoofddraagconstructie ligt d primaire waterdichting in de vorm van een 3-laags gehecht systeem. De laatste laag is ingestrooid met een korrel, omdat daar bovenop een druklaag van 7 centimeter Spramexbeton zit. Daar overheen is een wegdektapijt aangebracht, eveneens waterdicht. 

Dilataties 

Mans: “Bij de dilatatie is een slabbe is aangebracht. Uiteraard zijn alle andere lagen hier onderbroken en wordt het geheel afgedicht met het dilatieprofiel. Dit profiel is gekozen door architect Koen van Velzen in overleg met de de constructeur en installatie-adviseur, samenwerkend in de vof DHV (nu Royal Haskoning DHV) en Movares. Zij hebben in de markt gezocht naar een geschikt profiel op basis van het gewicht van de bussen, de snelheid waarmee ze rijden, en de gevoeligheid van de functie die eronder zit. Op dit moment is niet duidelijk of er een ontwerpfout of een uitvoeringsfout is gemaakt, maar de kans dat de fout op deze plek zit, is wel verreweg het grootst.”

En nu verder 

Mans kan nog niet zeggen wanneer hij hierover uitsluitsel kan geven. “De komende dagen gaan we de bovenzijde vrijmaken van water. De temperatuur gaat omhoog, dus we krijgen gelukkig geen nieuwe sneeuw. De  afgelopen nacht is in opdracht van de bouwcombinatie al zo veel mogelijk water weggezogen. Maar het water dat nog in constructie zit, moet er natuurlijk nog wel uit. Volgende week maandag of dinsdag maken we met de betrokken partijen een plan hoe we dit gaan oplossen. We moeten in elk geval eerst naar waterdichte laag toe en kijken wat het probleem nu eigenlijk is. Dan moeten we waterdichtheid creëren. Of dat nu met een ander profiel is of met een andere verwerking, weten we nog niet. In elk geval is er ook een geluidsprobleem, dus we kijken meteen of we dat kunnen verhelpen met een ander profiel of een andere wijze van aanbrengen.” 

Lees hier het eerdere artikel over de waterschade op station Breda Centraal 

Reageer op dit artikel