nieuws

EU heeft voor 1300 miljard projecten banen en groei

infra Premium

Het plan van de Europese Commissie voor investeringen van 300 miljard euro voor banen en groei, is meer dan vier keer gevuld. De angst is echter dat het reguliere programma’s gaat verdringen. Bovendien is een gewenst dat de projecten bijdragen aan het verbinden van de Unie. Ook dat is lang niet altijd het geval.

Commissie-voorzitter Jean-Claude Juncker heeft inmiddels een lijst met bijna 2000 projecten met een totale investering van 1300 miljard euro op zijn bureau. Het zijn de lijstjes van de lidstaten die zij hebben opgesteld bij de lancering van het Europese Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI). Dat is een fonds van 21 miljard Europees geld dat tot 315 miljard aan investeringen moet opleveren.

Veel van die investeringen slaan neer in de bouw. Zo heeft ons land een renovatieprogramma voor gebouwen en de vernieuwing van sluizencomplexen ten behoeve van Amsterdam op staan. Onder meer de vernieuwing van de Beatrixsluis tussen Lek en Lekkanaal is daarop te vinden.

Het Verenigd Koninkrijk ziet zijn kans schoon om allerlei projecten ter bescherming tegen overstromingen op het lijstje te zetten. Frankrijk wil 48 miljard uit de EU-ruif onder meer voor innovatie en digitalisering. Maar ook een spoorlijn naar vliegveld Charles de Gaulle voor 300 miljoen en de Groot-Parijs-express metro staan erop.

Dat is dan ook precies het probleem, zeggen experts in Brussel. De bedoeling van Juncker was om een groot deel van de projecten te richten op het beter verbinden van de Europese Unie door fysieke infrastructuur en energie-infrastructuur. Ook glasvezel mag van hem om de digitale snelweg verder te versnellen.

Aan die wens komen nauwelijks projecten tegemoet. De Nederlandse wens van de sluizencomplexen kunnen er eventueel nog toe gerekend worden omdat daardoor de verbindingen over water tussen Amsterdam en Duitsland verbeterd worden. Maar veel andere projecten zijn puur nationaal gericht. Een grote uitzondering is het idee van de Baltische staten en Polen voor een hogesnelheidslijn. Die gaat zo’n 4,5 miljard euro kosten en verbindt Estland, Letland en Litouwen met Polen en sluit vandaar aan op het verdere netwerk met de rest van Europa.

Maar dit project heeft overigens net als het Nederlandse sluizenplan het nadeel dat het gaat om projecten die allang in voorbereiding zijn en ook uitgevoerd zouden worden. Niet voor niets heeft het Comité voor de Regio’s gewaarschuwd dat de Juncker-plannen wel eens ten koste zouden kunnen gaan van reguliere proramma’s. Immers, de nationale co-financiering in de reguliere programma’s telt mee voor de financieringstekorten van de lidstaten. De co-financiering van de Juncker-plannen echter niet.

De verwachting is nu dat Juncker zal proberen ook de co-financiering van de reguliere programma’s buiten de nationale schulden te houden. Als hij daar in slaagt, is er sprake van een echt banen- en groeiplan.

Reageer op dit artikel