nieuws

Duitse asfaltkipper komt in Nederlandse uitvoering

infra Premium

Just Drive Nederland uit Zevenhuizen rijdt de nieuwe geïsoleerde asfaltkipper voor van Meiller. De fabrikant uit het Duitse München levert de oplegger in een specifieke Nederlandse uitvoering.

Het specifieke Nederlandse aspect is de verhoogde schoteldruk met een versterkt chassis. Transporteurs kunnen daarmee de volle 50 ton benutten die ze van de wetgever over de openbare weg mogen vervoeren. Dat lukt overigens alleen met een 3-assige trekker, zegt directeur Ton de Graaff van Just Drive Nederland. Typisch Nederlands zijn volgens hem ook de geïsoleerde aluminium kleppen die de vracht afdekken. Meiller levert die als optie. Standaard levert de materieelbouwer zijn asfaltkipper met een isolerend schuifzeil.

De nieuwe asfaltkipper heeft de vorm van een halfpipe. De buitenkant is gemaakt uit roestvast staal. Tussen de binnen- en buitenbak is een waterafstotende isolatielaag aangebracht. Het materiaal is een combinatie van schuim en textiel en weerstaat temperaturen tot 200 graden Celsius. De binnen- en buitenbak zijn zodanig met elkaar verbonden dat er geen koudebruggen ontstaan.

In de isolatie van de kipperbak monteert de fabrikant sensoren die de temperatuur van de lading meten: 4 keer tegen de hoeken van de zijwanden en 1 keer in de bodem. Het systeem meet per minuut de temperatuur. Alle registraties worden vervat in een protocol. Met behulp van telematica kunnen de gegevens worden overgeseind naar het kantoor. Wie wil kan op de elektronische bon nog de GPS-coördinaten van de combinatie meenemen.

De roestvast stalen buitenbekleding is geschroefd zodat beschadigde delen makkelijk kunnen worden verwisseld. De kwaliteit van het roestvast staal weerstaat de omstandigheden op de locatie, zegt Van de Graaf met nadruk. “De asfaltkippers worden doorgaans ook geleverd in de bedrijfskleuren waarbij een afsluitende laag blanke lak nog een extra beschermende laag vormt over de laklaag die het staal beschermt.”

De oplegger is ook geschikt om er zand en grind en losgestort puin mee te vervoeren.

De kipper is mede het resultaat van de nieuwe regels voor het transport van asfalt in Meillers eigen land. De Duitse minister voor wegenbouwzaken wil dat het asfalt voor de hoofdwegen vanaf volgend jaar alleen nog maar in geïsoleerde vrachtwagens wordt vervoerd. De materieelmaker nam de gelegenheid te baat om zijn opleggers opnieuw te construeren. De oplegger si er lichter door geworden zodat die meer lading kan meenemen. Een lager zwaartepunt verbetert de rij-eigenschappen.

Reageer op dit artikel